De terugkeer (3.5*)

A van Steeg 27 februari 2024
De terugkeer is het laatste deel van Het geheim van landgoed Rosenthal –trilogie. Zal Tina van Dijk de lezer alle antwoorden geven op de vragen die open bleven staan in de voorgaande delen? Zal iedereen het geluk mogen vinden die je personages zo gunt?

In De terugkeer lezen we het verhaal van Kaatje die haar kind heeft moeten achterlaten op het landgoed en ze raakt mentaal steeds verder in de put. Gelukkig wordt ze goed opgevangen in de buurt en wanneer ze haar leven weer wat weet op te pakken, lijkt het geluk helemaal terug te keren in haar leven. Want het lukt haar om opnieuw als kindermeisje aan de slag te gaan op het landgoed en zo kan ze dichter bij haar zoon zijn. Ook al is het leven niet makkelijk, toch is ze gelukkig. Maar wat zal het ultieme geluk zijn in haar leven?

In het heden lezen we het verhaal verder van Daphne. Haar opa vertelt op zijn sterfbed een belangrijk gegeven over het landgoed, maar klopt zijn verhaal omdat hij ook vergeetachtig was in de laatste jaren van zijn leven? Ze gaat op zoek naar de verdere waarheid en ondertussen is ze gelukkig in de liefde. Maar kan ze het echte verhaal over het landgoed boven tafel krijgen en zo het verhaal van haar opa beamen?
De terugkeer is een fijn verhaal geworden in de basis al zitten er wel wat slordigheidsfoutjes in. Maar dat iedereen zijn geluk vindt, dat maakt deze trilogie echt tot een fijn geheel. Waar de eerste twee delen mij echt wisten te raken, had ik dit in laatste deel alleen bij het derde overlijden in het verhaal. Want dit voelde je als lezer echt even binnenkomen. Van Dijk laat zien dat ze haar creatie binnen het historische roman gedeelte goed kwijt kan. Ik hoop dat ze nog meer boeken mag uitbrengen en van mij mag het dan ook 1 verhaal worden in plaats van drie novelles binnen een trilogie.

Het geheim van Landgoed Rosenthal is in de basis een fijn en goed uitgewerkte trilogie geworden waarin ik dit laatste deel toch het minste vond. De verhaallijnen komen goed bijeen maar aan de uitwerking had wat meer aandacht besteed mogen worden. Dan had ik ook zeker mijn recensie wat meer sterren gegeven. Ik kijk uit naar nieuw werk van Van Dijk want ze kan zeker goed schrijven. 3.5 sterren voor dit afsluitende deel.

Meer recensies van A van Steeg