De vlinder in de inktpot

A van Steeg 22 september 2020
De vlinder in de inktpot start in Amsterdam. Het is dan 1937 en de Spaanse Burgeroorlog is een feit.

Pit is werkloze Amsterdammer, die graag voor zijn plezier fotografeert. Een echt goed fototoestel heeft hij niet. Dan wordt hij geronseld om als fotograaf naar Spanje af te reizen om daar als fotograaf aan de slag te gaan. Pit pakt deze kans aan en ontmoet in Spanje de journalist Johan Brouwer, die voor een Katholieke krant werkt. De twee kunnen dan nog niet weten wat er allemaal op hun pad terecht zal komen.

Naast Pit maken we ook kennis met de alcoholistische Ernst Hemmingway en de kunstenaar Pablo Picasso die in deze periode in Parijs aan het werk is voor een Wereldtentoonstelling. Maar wat hebben deze mannen in verschillende landen met elkaar te maken? Hoe zal het verhaal voor Pit en Brouwer gaan aflopen?

Patrick Bassant heeft met De vlinder in de inktpot een roman geschreven die boordevol informatie staat. Het is een boek dat vraagt om met aandacht gelezen te worden, mede door de vele personages en gebeurtenissen die de revue passeren. Zodra ik het boek opensloeg, viel mij gelijk de hoeveelheid personages op. Ik heb op een gegeven moment het boek weggelegd en heb dit een paar dagen later opgepakt om het opnieuw te lezen. Nu met pen en papier bij de hand om de gebeurtenissen en personages op te schrijven.

Opvallend is dat Bassant heel veel met de lezer wil delen, wat resulteert in een verhaal met scènes en gebeurtenissen. Ik heb dit geregeld als een overload aan informatie ervaren en dit haalde ook zeker de vaart uit het verhaal. Uiteindelijk heb ik vrij lang over het boek gedaan. Dit kwam door de vele informatie, maar ook doordat het verhaal niet echt heel veel snelheid kent. Knap hoe hij veel geschiedenis in een verhaal weet te gieten, maar het had zeker een tandje minder gekund.

Vond ik het boek dan niet echt goed? Nee dat ook niet. Ik vond het interessant om de geschiedenis weer even terug te lezen en op te rakelen. Af en toe zitten er stukken tussen die ik echt met enthousiasme las, maar dit gold niet voor het gehele boek. Bassant heeft zeker geprobeerd om de sfeer uit deze tijdsperiode te laten voelen. Dit geheel komt in De vlinder in de inktpot aardig goed uit de verf. Als lezer waan je je wel in een andere periode.

De vlinder in de inktpot is voor mij een boek dat ik als middelmatig heb ervaren. Het verhaal heeft zeker potentie en is met stukken echt fijn om te lezen, maar het bevat te veel informatie en gebeurtenissen die de vaart en het enthousiasme uit het verhaal halen. Wie graag historische romans leest waarbij veel wordt verteld, zal zeker genieten van dit boek. De schrijfstijl vraagt om aandacht, maar kent geen lastige woorden.

Mijn verwachtingen van dit boek lagen vrij hoog, maar helaas is dit niet geheel waargemaakt. Toch is het een interessant verhaal dat meerdere geschiedenismomenten laat zien, die gezamenlijk tot een verhaal verweven worden.

Gelezen voor het blog In de boekenkast

Meer recensies van A van Steeg