Novelle die je zo hebt uitgelezen

A van Steeg 29 april 2024
Waar is Ivy? is een spannende novelle die goed past in de tijd waarin we nu leven. De druk van het leven, huilende baby en toch alle ballen hoog willen houden mede onder druk van social media. Maar wat als je baby wordt ontvoerd terwijl ze lekker in haar bedje lag te slapen? Hoe vind je haar dan weer terug?

Van Prooijen neemt de lezer mee in het leven van de alleenstaande Lizzy. Ze is tijdens haar zwangerschap vanuit Engeland naar Nederland verhuist en gelukkig heeft ze veel steun aan haar oudere buren en werkt ze als verpleegkundige. Maar wat is het lastig om de opvoeding van de kleine Ivy alleen te moeten voeren. Ze huilt veel en Lizzy loopt op haar tenen. Als ze besluit hierover de posten op Instagram te posten schieten de volgers omhoog en komt het zelfs zover dat ze betaalde samenwerkingen kan aangaan en in contact komt met bedrijven. Maar als ze besluit hier mee te willen stoppen en haar laatste opdracht wil posten, ontdekt ze dat Ivy niet meer in haar bedje ligt. Wie heeft haar meegenomen en kan ze Ivy ooit nog in haar armen vasthouden?

Waar is Ivy? is een goed verhaal geworden die geloofwaardig overkomt. Het leven als alleenstaande moeder kan lastig zijn, zeker met een huilbaby, maar het posten hierover is tegenwoordig al bijna normaal. Van Prooijen schrijft deels vanuit haar eigen ervaringen nu ze zelf een zoontje heeft. Ze weet hoe het is als de nachten gebroken zijn en je kindje blijft huilen. Dat merk je ook wel aan de schrijfstijl. Waar is Ivy? is een toegankelijk boek voor een breed publiek en leest ook nog eens vlot weg. Als je er een dagje voor gaat zitten is het zo weggelezen en heb je ook nog eens een goed verhaal gelezen.

Ik las het boek op een druilige aprilse zondag en had het verhaal met een goed dagdeel gelezen. Dat is het voordeel van een novelle. Waar is Ivy? is een boek die ik zeker aan andere zou aanraden. Ik geef daarom ook graag 4 sterren aan dit spannende en vrij realistisch geschreven verhaal.

Meer recensies van A van Steeg