Safehouse

A van Steeg 03 mei 2024
Safehouse is het autobiografische verhaal van Thomas Broers die verslaafd raakte aan drugs, alcohol en lust en uiteindelijk in een safehouse terechtkwam om van zijn verslavingen af te komen. De subtitel van het boek is Verslaafd aan ordentelijke chaos en dat is absoluut wat ook het verhaal uitstraalt. Maar weet Broers zijn chaotische ervaringen, gedachtegangen en alles wat nog meer hem omarmde juist op papier te krijgen en met de lezer te delen?

Toen Broers vroeg of ik zijn boek wilde lezen en recenseren was ik direct enthousiast. Want autobiografische verhalen kunnen mij vaak raken en mijn tot nadenken stemmen. Toen ik aan zijn verhaal begon, moest ik wel even wennen aan zijn schrijfstijl. Zijn chaotische gedachtegangen zijn precies zoals hij schrijft en dat moet je als lezer wel liggen. Eenmaal aangekomen in het safehouse krijgt zijn verhaal wat meer stabiliteit doordat zijn verhaal dan meer naar een dagboekvorm raakt en hij middels vragen zijn gedachtegangen met de lezer deelt. Eenmaal daar terechtkomende vond ik Safehouse beter worden en had ik het idee en gevoel dat we een andere Thomas mogen leren kennen.

Safehouse is een heel persoonlijk verhaal geworden die de lezer zal aantrekken of juist totaal niet. Je moet als lezer door de chaos heen durven kijken om het verhaal te zien en te lezen vanuit de auteur. Want dit is zijn verhaal die mij uiteindelijk wel wist te raken ook al blijft het lezer een zoektocht wat de echte waarheid is of zijn gedachtespinsels. Want wat heeft Broers het moeilijk gehad al neemt hij zichzelf continue op de hak en straalt alles cynisme en chaos uit.

Broers heeft met Safehouse een heel persoonlijk verhaal geschreven die uniek in zijn soort is. Toch raad ik hem aan om de volgende keer iets meer rust in zijn verhaal te laten ervaren. Het boek is een rollercoaster om te lezen en af en toe raak je als lezer bijna zelf in chaos door hetgeen wat je leest over de ervaringen en gedachten van de auteur.

Ik denk dat Safehouse een eyeopener kan zijn voor mensen die niet bekend zijn met het begrip safehouse. Het geeft toch een kijkje in de keuken van deze zorgtak, al had het verhaal misschien overtuigender geweest als iemand met Broers had meegekeken en iets meer rust en balans had aangebracht in zijn verhaal. Nu is het overload aan, maar toch vind ik de basis van zijn boek niet slecht gekozen. Daarom heb ik besloten om 3.5 sterren te geven aan Safehouse.

Meer recensies van A van Steeg