Wat valt er te verliezen?

A van Steeg 29 april 2024
Julia Ran heeft met Niets te verliezen haar derde boek geschreven waarvan ik genoot van haar eerste twee boeken. Met deze nieuwe feelgood neemt ze de lezer dit keer mee in het leven van Chloe die een perfect leventje lijkt te leiden, maar is dit echt wel zo als ze diep in haar hart kijkt? Ran weet met Niets te verliezen de lezer mee te nemen in een liefdevol verhaal maar ook nog meer dan dat. Wat maakt dit verhaal zo'n fijne feelgood?

Chloe werkt als junior makelaar waar ze hoopt om ooit eens serieus genomen te worden en als makelaar aan de slag mag gaan. In het dagelijks leven heeft ze een Franse vriend die in Amsterdam woont en werkt en waar ze regelmatig is. Haar ouders wonen in Leiden waar officieel haar bed nog staat. Als ze de journalist Stefan ontmoet, zet dit haar relatie op scherp. Aan wie ligt dit? Is het haar vriend die haar naam perfect op zijn Frans kan uitspreken of ligt het toch aan haarzelf en haar chaotische leven die ze heeft gecreëerd? Als ze uiteindelijk keuzes durft te maken in haar leven blijft de twijfel toch bestaan. Doet ze gaat aan haar keuzes? Kunnen de mensen die dichtbij haar staan haar keuzes accepteren?

Alles komt goed is een feelgood die wat timide begint en mij niet direct wist te overtuigen. Maar hoe verder het verhaal vorderde hoe enthousiaster ik werd. Want al lijkt Chloe een bijzondere naïeve vrouw, toch weet ze diep in haar hart een liefdevolle vrouw te zijn. Het huwelijk van haar ouders is dan niet het perfecte voorbeeld, maar wat is ze in haar hart toch een geweldige liefdevolle dame die het beste met je voorheeft. Het eind is zo mooi dat Ran een hoop goed maakt met de start van haar boek.

Chloe weet met haar gedrag een bepaald beeld naar de buitenwereld uit te stralen, maar de mensen die haar echt kennen weten wel beter. Dat maakt dat dit verhaal een heerlijke feelgood is geworden en vooral Chloe een geweldig personage maakt. Echt een goed insteek van Ran. De schrijfstijl is vlot en onderhoudend al vond ik het begin beduidend minder dan de twee voorgangers. Maar gelukkig weet de auteur haarzelf te herpakken en dat maakt dat Alles komt goed een mooie en waardige feelgood is geworden.

Ran laat wederom zien dat ze een goede feelgood kan schrijven en de lezers weet te verrassen met een liefdevol verhaal. Ik heb even getwijfeld over het aantal sterren. Werd het 4 of 3.5 sterren, maar heb uiteindelijk toch gekozen voor de 4 sterren omdat ik vind dat Ran het verhaal sterk herpakt en laat eindigen met een fijne afloop zoals een feelgood betaamt. Op naar het vierde boek zou ik zeggen!

Meer recensies van A van Steeg