Interessant voor jong en oud

A van Steeg 22 oktober 2020
werd voor het eerst uitgebracht in 1991. Na die tijd is het boek een aantal keer opnieuw uitgebracht met een andere cover. Jostein Gaarder heeft met dit boek een interessant boek geschreven en legt op een duidelijke simpele wijze alles over de westerse filosofie uit.

Wat direct opvalt, is de hoeveelheid bladzijden van dit boek: ruim 500 maar liefst. Maar toen ik met lezen begon, was ik gelijk onder de indruk van de benadering richting de lezer. Gaarder neemt de lezer letterlijk aan de hand mee door deze geschiedenis. Hij heeft Sofie als hoofdpersonage voor het verhaal, die als leerling de westerse filosofie krijgt voorgeschoteld.

Op een dag krijgt Sofie post wat het begin is van een geregelde brievenstroom, maar wie stuurt haar deze brieven toe? Er staat geen adres op, alleen haar naam. In de brieven staan vragen ter overdenking en dan is er ook nog Hilde. Wie is dat meisje toch? Gaarder weet vanuit deze basis en de nieuwsgierigheid van Sofie een compleet filosofieboek te schrijven, dat ook voor volwassenen heel interessant is.

Stap voor stap komen bekende en soms wat minder bekende filosofen voorbij in het boek. Met voorbeelden, zoals de opbouw met legosteentjes, leert Sofie, en de lezer, meer over hoe de filosofen tot hun denkwijze kwamen en welke invloed dit heeft gehad op de filosofen die na hen kwamen.

Toch is De wereld van Sofie een boek dat best pittig om te lezen is. Er passeert heel veel informatie en de namen van de filosofen zijn veel en soms lastig te onthouden. Daarom is het een boek dat op het gemak gelezen moet worden en dat zelfs na het herlezen de lezer nog nieuwe informatie zal geven.

Gaarder heeft met dit boek een prachtig boek geschreven over de westerse filosofie en zal jong en oud, die geïnteresseerd is in de filosofie, enorm kunnen bekoren. Het boek kan heel goed als beginsel gelezen worden om daarna verder te lezen of je te verdiepen in de wereld van de filosofie.
Ik heb geregeld gedacht “o ja, daar heb ik wel eens van gehoord”. Erg leuk om hier dan meer over te lezen.

De wereld van Sofie kent een goede opbouw en de verhaalvorm en belevenissen van Sofie, en later ook samen met haar vriendin Jorunn, zorgen ervoor dat het boek echt leest als een verhaal. De westerse filosofie geeft Gaarder op chronologische wijze in dit boek weer.

Ik zal dit boek zeker gaan herlezen. Ik weet zeker dat ik dan nog nieuwe informatie tot me zal nemen, die mij nu minder is opgevallen. De wereld van Sofie is echt een boek dat het verdient om vaker gelezen te worden. Ik denk zelfs dat mijn mening van het boek nog zal veranderen als ik het boek herlees. Er staat zoveel informatie in dat het bijna onmogelijk is het in één keer tot je te nemen.

Inmiddels is het boek in tientallen landen uitgebracht en uitgegroeid tot een bestseller. Verdiend, want dit boek kan echt een goede basis zijn voor lezers die voor het eerst kennismaken met filosofie en hier in een niet al te moeilijke schrijfstijl meer over willen weten.

Ik geef graag 4 sterren aan dit interessant geschreven boek. Het zal voor veel lezers een eyeopener kunnen zijn en voor diegenen die geïnteresseerd zijn in filosofie, is het een verrijkend boek dat op makkelijke wijze de lezer meer leert over de filosofen.

Meer recensies van A van Steeg