Wederom een goed boek in deze reeks

A van Steeg 15 januari 2020
Het Medici Mysterie is het derde boek in deze vierdelige reeks. Wederom gaat Maureen Parchal op onderzoek uit waarbij het heden en verleden elkaar fijn afwisselen in dit boek.

Dit keer ontdekt Maureen dat haar geliefde Bérenger Sinclair een link blijkt te hebben met Lorenzo de Medici. Tijdens haar speurtocht vindt Maureen belangrijke aanwijzingen dat een Romeinse soldaat die Jezus met een speer stak, meer met haar geliefde te maken heeft dan ze ooit had kunnen verwachten. Maar haar speurtocht is ook deze keer niet zonder gevaar. Ze wordt achtervolgd door iemand die niet schroomt voor geweld. Waarom wil diegene haar belemmeren in haar zoektocht? Bijzonder aan dit verhaal is dat ze bekende kunstenaars in dit verhaal verweeft. Zo komen de kunstwerken van Leonardo Da Vinci en Savonarol aan bod.

Het Medici Mysterie zou een literaire thriller moeten zijn volgens de cover, maar ik vind dit boek meer een historische roman. Het is bijzonder hoe Kathleen McGowan de geschiedenis met het heden verweeft en hierin de verhaallijn uit de voorgaande delen weet vast te houden. Wie deze serie leest, ziet Kathleen en haar gevolg groeien en stapje voor stapje leren we haar ook beter kennen.

Kathleen McGowan’s jarenlange research is goed merkbaar tijdens het lezen. Ze deelt niet zomaar een verhaal met de lezer. In dit deel vind ik de rol van de Katholieke kerk sterker naar voren komen dan in de twee voorgaande delen. De rol van de ketters is steeds meer merkbaar en krijgt steeds meer een prominente rol in het verhaal.

Al met al kan ik niet anders dan genieten van deze vierdelige serie. Het is een verhaal met inhoud dat goed en sterk is uitgewerkt. Het geeft een andere kijk op de geschiedenis en zet mij als lezer tot nadenken aan over ons verleden.

De Magdalena-trilogie is een aanrader voor diegenen die graag historische romans lezen. Het geheel leest prettig en de wisseling tussen heden en verleden zorgt voor een goede balans en spanningsboog in deze serie. Ik vond het prettig om de boeken achter elkaar te lezen. Hierdoor bleef ik in het verhaal en had ik het idee dat het verhaal nog meer tot leven kwam. Het is aan te raden om de boeken op volgorde te lezen, omdat een aantal gebeurtenissen elkaar opvolgen. Een prachtige historie die goed is uitgewerkt en de lezer een aantal mooie leesuurtjes zal opleveren.

Gelezen voor het blog In de boekenkast

Meer recensies van A van Steeg