Een intrigerend boek

A van Steeg 06 november 2019
Wie het nieuws volgt, kent de naam Greta Thunberg ondertussen van haar strijd voor een betere toekomst voor onze planeet. Deze jongedame is het boegbeeld voor velen geworden en ook het gezicht voor deze strijd.
Haar moeder Beate Ernman heeft dit boek geschreven over hun gezin, maar ook over de inzet voor een betere toekomst van onze planeet. Greta is een meisje dat van een schuchter stil meisje naar een jongvolwassene is gegroeid tot het gezicht van een belangrijk doel.
In 108 scènes neemt Beate de lezer mee in het leven van het gezin Thunberg. Greta kende als meisje haar problemen, waarbij ze een tijdlang een strijd met eten voerde en hierdoor in een depressie belandde. Haar ouders hebben veel artsen en zorgverleners bezocht om Greta te helpen. Na vele onderzoeken blijkt Greta autisme (Asperger) te hebben en selectief mutisme. Daarnaast heeft ze obsessief-compulsief gedrag. Dit allemaal zorgt er niet voor dat ze tegen wereldleiders haar verhaal niet durft te doen en staat voor haar strijd.
Naast Greta heeft haar zus Beate ook zo haar problemen. Ze heeft moeite met geluiden en kent woedeaanvallen wat een grote druk op het gezin legt.
Beate is naast dat ze moeder is, een bekende operazangeres. Ze heeft zelfs meegedaan met het Eurovisiesongfestival. Haar zoektocht naar een goede begeleiding voor haar kinderen vertelt ze op indrukwekkende wijze. Langzaamaan verschuift het verhaal naar de klimaatverandering en hoe het gezin hier zich steeds verder in vastbijt, vooral Greta.
Ons huis staat in brand is een intrigerend boek dat naast het persoonlijke leven van de familie Thunberg ook een belangrijk en actueel probleem in het daglicht stelt: ons klimaat en onze planeet. Ik moet zeggen dat ik door dit boek met andere ogen naar Greta Thunberg ben gaan kijken. Het is een slim en bijzonder meisje dat het beste wil voor onze planeet en hiervoor wil strijden. Greta is nu een jonge (2003) en beroemde activiste geworden, die er niet voor terugdeinst om dit wereldkundig met bekende wereldleiders te verdedigen. Wat een moedig meisje is Greta en wat mag ze opgroeien in een prachtig gezin!
Wie Greta beter wil leren kennen en benieuwd is naar haar waarom om te strijden voor onze planeet, zou dit boek echt moeten gaan lezen. Het is een persoonlijk verhaal dat mij heeft weten te raken. Want één ding is zeker: we zullen nog veel gaan horen van dit strijdbare meisje!

Gelezen voor het blog In de boekenkast

Meer recensies van A van Steeg