Solovlucht

A van Steeg 12 oktober 2020
Aloka Liefrink heeft alweer haar achtste boek uitgebracht, maar voor mij is het de eerste kennismaking met de auteur. De cover met de wenteltrap en een vrouw in een groene jurk is duister, maar tevens ook pakkend. Waarom loopt de vrouw alleen op deze trap?

Op de cover staat dat het boek een thriller is en in de binnenflap een misdaadroman. Ikzelf vind het boek meer een psychologische misdaadroman. Wat een verschrikkingen maakt Savarana mee. Als jong meisje werd ze geadopteerd, maar het geluk vindt ze niet in België waar ze opgroeit. Ook haar geadopteerde broertje Jafar moet meemaken dat het adoptiegezin niet stabiel en gelukkig is.

Hun ouders scheiden en er moet voor de rechter beslist worden waar ze willen wonen. Hun moeder manipuleert de kinderen om bij haar te blijven, maar ze kiezen voor vader. Wanneer hij een nieuwe vriendin, Isabella, krijgt, begint langzaamaan de manipulatie van Isabella de overhand te krijgen. Deze neemt toe wanneer hun vader overlijdt. Jafar gaat elders wonen en Savarana moet met de dwingende en bepalende Isabella zien te overleven.
Dan krijgt ze een relatie die voor haar als liefde voelt, maar voor hem niet. Helaas geldt dit ook voor haar volgende relaties. Ze wordt uitgebuit en zowel lichamelijk als mentaal mishandeld. Wanneer ze Gunter leert kennen, lijkt eindelijk het geluk haar in het leven toe te lachen. Maar ook Gunter weet haar op gruwelijke wijze te kleineren en te mishandelen. Hoe zal Savarana dit ooit overleven?

In Solovlucht overkomt Savarana veel en langdurig. Ze is een sterke vrouw die graag een zelfstandig en gelukkig leven wil leiden, maar telkens treft ze het niet in haar leven. Liefrink weet haar personage sterk te tonen aan de lezer. Het is een meisje, en later vrouw, met een sterke wil, alleen staat ze er steeds alleen voor. Ze zit letterlijk in haar solovlucht, al heeft ze dit niet altijd zelf door.

“Het verleden is het verleden, maar zorg voor een mooie toekomst.”

Liefrink heeft een doordringende, vlotte en toegankelijke schrijfstijl. Het boek is pakkend en intrigerend. Ik had echt te doen met Savarana. Het thema intra familiaal geweld weet ze op een schrijnende wijze met de lezer te delen. Aan het eind van het boek legt ze ook uit hoe ze tot dit thema voor haar achtste boek is gekomen. Naast dit hoofdthema beschrijft Liefrink ook thema’s zoals alcoholmisbruik, vreemdgaan, manipulatie, onzekerheid, seksualiteit en overleven.

Solovlucht is een boek dat de lezer tot nadenken aanzet. Intra familiaal geweld is een vorm van geweld die niet vaak echt duidelijk is voor de buitenwereld. In Solovlucht maakt Savarana een hoop geweld mee in verschillende relaties en het begint al in haar jonge jaren. Ze is afhankelijk van anderen, zonder dit echt te willen. Ze vecht voor een mooi en gelukkig leven, maar dit kost haar veel. Zo heeft ze weinig sociaal leven en is er steeds iemand die haar leven beheerst.

“Lange tijd voelde ik me opgesloten in een verkeerd leven”

Liefrink heeft mij weten te verrassen met Solovlucht. Voor ik het wist, was ik halverwege het verhaal en uiteindelijk sloeg ik het boek met een zucht dicht. Ik geef het boek graag 4 sterren.

Gelezen voor het blog In de boekenkast

Meer recensies van A van Steeg