Zeg maar Joe blijft te oppervlakkig

A van Steeg 05 juni 2020
Zeg maar Joe begint gelijk met een bijzondere gebeurtenis. De gehele wereld wordt 12 minuten lang in het duister gehuld. Wat is er aan de hand?

Wanneer langzaamaan het licht terugkeert blijkt in het dorpje Christchurch een onbekende man te zijn gearriveerd. Docente Sophie ontfermt zich over hem en neemt hem in huis. Als hem naar zijn naam gevraagd wordt zegt hij “zeg maar Joe”. Dit verklaart ook direct de titel van het boek.

Joe is Jezus die nu terug is gekeerd op aarde. In Sophies klas zit een jongen, Hugo, die uit een welgesteld gezin komt. Joe en Sophie gaan mee naar zijn huis waar ze belangrijke mensen ontmoeten. De twaalf liggen al snel aan zijn voeten, net als de discipelen. De daarop volgende gebeurtenissen zijn allemaal terug te herleiden naar Bijbelse verhalen.

Zeg maar Joe lijkt op een moderne verkorte versie van de bijbel, maar helaas blijft het geheel allemaal vrij oppervlakkig. Zowel de personages als de gebeurtenissen zijn oppervlakkig. Gelukkig maakt de gemakkelijke schrijfstijl het enigszins prettig om door te lezen. De auteurs hebben geprobeerd om een geschiedenis in een modern jasje te gieten. Wat mij betreft is dat niet geheel gelukt. Ik mis de daadwerkelijke reden en boodschap waarom juist Jezus hun heeft getriggerd om dit boek te gaan schrijven.

De thema’s die in de bijbel beschreven worden komen zeker terug in dit boek. Diegene die een Christelijke opvoeding hebben genoten zullen veel gebeurtenissen herkennen. Juist hier zit voor mij ook de trigger dat ik enigszins bespottend vind aanvoelen. Waarom moet een geloof in een modern jasje gegoten worden?

Het boek wordt in het genre roman aan de lezer aangeboden, maar het voelde voor niet aan als een roman. Bij welk genre het boek wel zou aansluiten vind ik zelf een lastige. Zeg maar Joe is een boek die de lezer laat nadenken over levensvragen, maar het blijft te oppervlakkig om daar echt diep over na te denken.

Voor mij is Zeg maar Joe geen overtuigend boek en vind ik het zelfs de spot drijven met het christendom. Het gaf mij na het lezen een wat ontstemt gevoel. Ik heb ook lang nagedacht hoeveel sterren ik het boek zou willen geven. Uiteindelijk kom ik tot een krappe 3 sterren.

Helaas is Zeg maar Joe niet overtuigend genoeg voor mij en zou ik het ook niet snel aanraden aan een ander. Wie toch nieuwsgierig in naar dit project. Er is een project op poten gezet die je kunt volgen onder de naam TheJoeProject.

Meer recensies van A van Steeg