Origineel verhaal

Akke Froukje 25 juni 2020
Geus is informatica-student. Wanneer hij door zijn vrienden wordt uitgedaagd om mee te doen aan een spel, stort hij zich hier helemaal in. Door steeds verschillende opdrachten te voltooien en codes te kraken, komt Geus steeds verder in het spel. Het spel is bedoeld voor het werven van sollicitanten.
Hoe dieper Geus in het spel komt, hoe meer hij de controle dreigt te verliezen. Bij bepaalde opdrachten komen de mensen achter het Carpa Complot achter zijn telefoonnummer en ook wordt er bij een opdracht een foto van hem gemaakt.
Geus’ vriend Quint doet ook mee aan het Carpa-spel. Op de wekelijkse bordspelletjesavond hebben ze het er over en helpen ze elkaar. Quint valt voor Geus’ zus Anja en vindt dat nog interessanter dan het Carpa-spel.

Geus raakt helemaal vertstrikt in het spel. Het leek allemaal zo onschuldig, maar het wordt allemaal ernstig wanneer Geus verdwijnt. Anja gaat op zoek naar hem samen met Quint. Ze ontdekken dat de Carpa mensen hacken en Nederland onder water proberen te zetten. Lukt het Anja en Quint om Geus te vinden en Nederland van het water te redden?

In het begin vond ik het lastig om in het boek te komen; het verhaal pakte me niet meteen. Toen ik wat verder was, zat ik er helemaal in. Het was alsof ik werd meegezogen in het verhaal. Het boek aan de kant leggen, was geen optie. Wat een fantasie heeft Heleen van den Hoven!

Het boek is geschreven in verschillende perspectieven. Als eerste lees je over de ik-persoon, Anja Versluijs. Daarnaast lees je nog over Geus Versluijs en over het hoofd van het Carpa Complot.
De hoofdstukken zijn kort en de perspectieven worden hierin steeds afgewisseld. Dit zorgt voor een goede spanningsopbouw.
Het verhaal zit goed in elkaar. Er worden veel details gegeven over het hele waterverkeer. Dit stoorde mij wel eens tijdens het lezen. Door de vele gedetailleerde beschrijvingen van het waterschap, dwaalde ik regelmatig af. Dit vond ik jammer. Ik denk dat het boek sterker zou zijn geweest wanneer er minder details waren beschreven.

Ik vind het boek echt uniek in zijn soort. Dit thema wordt niet vaak behandeld in thrillers. Wanneer ik het met een ander boek zou vergelijken, dan zou ik dat doen met De macht van K van Jens Vern.

Wat ik leuk vind aan het boek is dat de hoofdpersoon allemaal puzzels moet oplossen. Deze puzzels zijn voor de lezer ook te bekijken via een website. Dit is een leuke toevoeging van het boek!

Meer recensies van Akke Froukje