Mijn favoriet!

Akke Froukje 01 november 2020
Op het moment dat Merel promotie kan maken op haar werk en filiaalleidster kan worden van de speelgoedwinkel, kan haar vriend Robin ook promoveren. Hiervoor zouden ze wel naar Denemarken moeten verhuizen. Dit zou voor Robin goed uitkomen, want hij wordt in Nederland lastig gevallen door Jacko.
In Denemarken komen Merel en Robin op een idyllisch plekje terecht; een mooi ruim huis boven op de duin met uitzicht over de Noordzee. Ook maken ze snel contact met de buren en alles lijkt voorspoedig te verlopen. Zelfs Merel ziet het helemaal zitten om een eigen winkel te beginnen in de nieuwe woonplaats. Maar dan gebeuren er allemaal merkwaardige dingen in en rondom het huis. Het lijkt alsof Merel en Robin niet welkom zijn in Denemarken. Wie heeft het op hen gemunt? En waar komt dat vreemde gedrag van Robin ineens vandaan?

Toen er een oproep was van De Crime Compagnie wie dit boek wilde recenseren, heb ik direct een mail gestuurd! Jaaaaa! Als groot fan van de boeken van De Crime Compagnie wil ik dit boek absoluut als eerste lezen. Ik ben al vrij snel begonnen in het boek en het pakte me meteen. Dit kwam mede doordat de personages heel realistisch zijn neergezet. Robin en Merel zouden een stel kunnen zijn die je in het echte leven ook tegen zou kunnen komen.
De rol van Merel is meer uitgewerkt dan die van Robin, omdat de meeste hoofdstukken vanuit haar perspectief worden beschreven. Hoofdstukken vanuit Robin geschreven komen af en toe tussendoor. Dit maakt hem, met al zijn geheimen, een mysterieus persoon.

De onderhuidse spanning wordt flink opgebouwd wanneer er constant merkwaardige dingen gebeuren om Merel en Robin weg te pesten. Als lezer wil je er achter komen wie hier achter zit. Steeds als je denkt te weten wie het is, loopt het verhaal weer anders. Svea Ersson weet de lezer goed op het verkeerde been te zetten. Om er achter te komen wat er precies is gebeurd, is door blijven lezen het enige wat je kunt doen.

Op het einde van het boek (de laatste 40 pagina’s) had ik vier verschillende verdachten in mijn hoofd zitten. Ik denk dat ik op elke bladzijde weer van iemand anders overtuigd was van wie het had gedaan. Steeds wanneer ik dacht het zeker te weten, veranderde het verhaal weer. Op de laatste bladzijden werd het me duidelijk en dit had ik niet zien aankomen. Dit was echt heel verrassend!

Ik heb erg veel plezier beleefd aan het lezen van dit boek. Ik vond hoofdpersoon Merel erg sympathiek en kon me goed in haar verplaatsen. Door de spanning in het verhaal las ik het boek in één ruk uit op een vrije zondag. Ik zou het boek zeker aanraden aan alle thrillerfans. Hej Denemarken is een prachtige aanvullig op de Vertrekthrillers van De Crime Compagnie en is vanaf nu mijn favoriet!

Meer recensies van Akke Froukje