Spannend boek!

Akke Froukje 28 februari 2021
Alice en Leo zijn verhuisd naar The Circle; een exclusieve wijk in Londen. Om de buren te leren kennen organiseren ze een housewarming. Tijdens dit feest krijgt Alice te horen dat het huis dat ze gekocht hebben een verleden heeft… De therapeut, die er eerder woonde, zou er zijn vermoord. Alice wil hier meer van weten en gaat op onderzoek uit. Maar de nieuwe buurtgenoten willen hier niet echt aan meewerken. Wat is er in het verleden in dit huis gebeurd?

Het boek speelt zich vooral af in de tegenwoordige tijd. Tussendoor wordt er af en toe teruggeblikt naar het verleden. Zo lezen we hoe Leo en Alice elkaar hebben leren kennen en hoe ze dit huis hebben gekocht. Dit wordt in een aantal alinea’s verteld. Het speelt dus geen grote rol in het verhaal, maar het is wel fijn om te weten. We leren de hoofdpersonen op deze manier goed kennen.

De hoofdstukken worden uit het perspectief van Alice geschreven. Tussendoor lees je af en toe een hoofdstuk over een gesprek tussen de therapeut en een onbekende. Als lezer probeer je hier toch iets uit te halen om achter de moordenaar te komen. Maar dit is lastig. Ik heb tijdens het lezen verschillende verdachten op mijn lijstje staan, maar mijn verdachte bleek uiteindelijk niet de moordenaar te zijn.

De onderhuidse spanning wordt al snel flink opgebouwd wanneer Alice er achter komt dat er bij het feest een gast zich voordeed als buurman Tim, maar hem helemaal niet bleek te zijn. Buurman Tim stelt zich namelijk enkele dagen later voor en dat was een andere man dan op het feest.
Wanneer Alice op onderzoek uitgaat naar de moord op therapeut Nina, merkt ze dat niet iedereen hier aan mee wil werken. En dan de belangrijke vraag: Wie kan ze vertrouwen?

In de tweede helft zat wat meer spanning dan in de eerste helft. Waar er in de eerste helft vooral gesprekken met buren plaatsvonden, is er in de tweede helft meer actie.
Het laatste stuk van het boek is zo spannend dat je bijna vergeet te ademhalen! Het einde is echt heel verrassend en had ik zeker niet zien aankomen!

De therapeut is een fijne thriller waarbij Alice op zoek gaat naar de moordenaar van Nina. Als lezer ga je alle mogelijke personages verdenken; ze komen allemaal een keer op je verdachtenlijst. Het einde is zeer verrassend en vlot geschreven!

Meer recensies van Akke Froukje