Had er meer van verwacht

Akke Froukje 27 augustus 2020
Rosa Larkin erft op een onverwacht moment een winkel in Cockleberry Bay. Ze heeft geen idee wie haar dit winkeltje wil schenken en ze denkt er eerst aan om het pand te verkopen. Maar op een aantekening van de notaris staat dat dit niet een optie is. Ze mag het winkeltje alleen maar aan een ander geven, iemand aan wie ze het gunt.

Rosa besluit om de sprong in het diepe te nemen en verhuist van Londen naar Cockleberry Bay, samen met haar hond Hot Dog.

In Cockleberry Bay komt ze op een idyllisch plekje terecht; zee, strand en rotsen. Wel moet ze nog wat wennen aan de bewoners van het dorp, want ze zijn erg nieuwsgierig. Al vijf jaar heeft de winkel leeg gestaan en Rosa doet haar best om er weer wat moois van te maken. Haar vriend uit Londen, Josh, komt haar hiermee helpen.

Als ik heel eerlijk ben, viel het verhaal mij een beetje tegen. Ik had verwacht dat het een mooi romantisch verhaal zou zijn dat zich in een hele mooie omgeving afspeelt. Ik kreeg helaas niet het goede gevoel wat ik normaal gesproken wel bij deze boeken krijg. Het verhaal ging wat alle kanten op. Ook waren er personages en gebeurtenissen die ik wat te vergezocht vond. Naar mijn idee had de auteur deze bedacht om een plottwist te creëren.

Het verhaal leest wel lekker vlot weg. Het is lekker luchtig beschreven, met humor. Ondanks dat het een luchtig verhaal is, worden er ook een aantal zwaardere thema’s behandeld, zoals verkrachting en het verlies van een dierbare. Hier wordt verder niet heel diep op ingegaan. Deze onderwerpen maken van dit verhaal een veelzijdig boek.

De personages vond ik wat oppervlakkig. Hoofdpersoon Rosa kon ik niet altijd goed begrijpen. Ook ergerde ik me er aan dat ze nogal vrij was in haar alcoholgebruik en wie ze meenam in bed. In het verhaal wordt er wel uitgelegd hoe Rosa tot zo’n vrij leven komt, maar nog steeds vind ik dit lastig om te begrijpen.
Personage Josh gaf me wel echt een goed gevoel. Hij is echt zo’n vriend die iedereen wel in zijn leven zou willen hebben. Iemand die je ook nog eens overal mee wil helpen.

Ik vond het idee van het verhaal wel heel leuk, maar de uitwerking iets minder. Ik had verwacht dat het zo’n boek zou zijn als De Stroopwafelshop van Astrid Harrewijn (die ik met vijf sterren heb beoordeeld). Ik was dus misschien met iets te hoge verwachtingen in het verhaal gestapt. Ik ga wel door met het lezen van deze serie, want de auteur heeft wel mijn nieuwsgierigheid gewekt met hoe het verder zal gaan met Rosa en haar winkel. Ik vond het boek leuk om te lezen voor tussendoor, maar ik miste de diepgang.

Meer recensies van Akke Froukje