Mooi verhaal!

Akke Froukje 03 augustus 2020
Livia heeft al jarenlang een droom; een groot feest houden wanneer ze veertig jaar wordt. Het is eindelijk zover, het feest gaat er komen. Helaas kan dochter Marnie er niet bij zijn, omdat ze in Hong Kong studeert. Eigenlijk vindt Livia dat niet heel erg, want ze is achter een groot geheim van haar dochter gekomen. Ze heeft nog niet de moed gehad om dit te delen met haar man Adam.

Adam is ook bezig met zijn geheim; hij wil Marnie laten overkomen zodat ze toch bij het langverwachte feest kan zijn. Maar dan krijgt hij op de grote dag zelf schokkend nieuws te horen. Hij zou dit moeten vertellen aan zijn vrouw, maar dit is wel HAAR dag. Maakt het dan iets uit dat hij het een paar uur later vertelt? Zodat Livia nog volop van haar dag kan genieten?

Woow! Wat een dilemma! En wat een aangrijpend verhaal! Tijdens het lezen krijg je een erg naar gevoel bij de vragen waar Adam mee worstelt. Dit gevoel wordt in het begin al gecreëerd en weet de auteur goed vast te houden gedurende het verhaal.

Het verhaal speelt zich in een hele korte tijd af in het heden, met af en toe een verwijzing naar het verleden. Het verhaal wordt heel uitgebreid en gedetailleerd beschreven. Ieder hoofdstuk heeft een tijdsbestek van een uur. Hierdoor zijn sommige hoofdstukken heel lang en anderen heel kort.
De hoofdstukken worden afgewisseld tussen de perspectieven van Livia en Adam. Dit zorgt voor een bepaalde spanningsopbouw, beide personen hebben een eigen geheim waar ze mee rondlopen. Bij de hoofdstukken staat duidelijk aangegeven vanuit welk perspectief het is beschreven en op welk tijdstip dit hoofdstuk zich afspeelt.

B.A. Paris (1958) schreef eerder drie thrillers. Achter gesloten deuren is haar debuut waar ze in één klap haar naam als thrillerschrijfster heeft gevestigd. Ik denk dat ze er goed aan heeft gedaan om Het dilemma niet onder dat genre te plaatsen. Ik denk dat het boek zou tegenvallen als je het zou beoordelen als een thriller. Dit familiedrama past prima thuis bij de Romans.

Meer recensies van Akke Froukje