Afsluiter Cafe Zon & Zee

Akke Froukje 02 maart 2023
Daar was die dan; het allerlaatste deel in de serie Cafe Zon & Zee. Ik heb van de eerdere delen ook echt genoten en keek er dan ook echt naar uit om dit deel te lezen. Ik las al veelbelovende recensies over Een eilandbruiloft, dus ik ben heel benieuwd! Hieronder lees je mijn recensie van de nieuwste Jenny Colgan.

Waar het boek over gaat:
In het laatste en vijfde deel van Jenny Colgans Café Zon & Zee-serie is Flora’s hotel op het Schotse eiland Mure in de ban van de veeleisende Olivia die er haar Grootse Huwelijk met Alles Erop en Eraan wil vieren. Tussendoor probeert Flora ook haar eigen bruiloft met Joel te organiseren. Maar dan blijkt Joel ineens een totaal ander idee te hebben over hoe hun huwelijksdag eruit moet zien. En dan zijn er Lorna en Saif. De plaatselijke schooldirectrice en de huisarts houden hun relatie wanhopig geheim om zijn zonen te beschermen. Maar als zij zo goed om de jongens denken, wie zorgt er dan voor hen?

In het eerste hoofdstuk worden er al twee bruiloften aangekondigd, namelijk die van Olivia en Anthony en die van hoteleigenaar Flora met Joel. Ik vind dit thema erg goed gekozen voor dit boek, want een voorbereiding van een trouwerij is natuurlijk wel ultiem feelgood! Tijdens het lezen merken we dat beide huwelijken verschillend georganiseerd worden. Deze afwisseling vond ik interessant om te lezen, omdat ze dit beide op hun eigen manier doen.

Ik vond het een feestje om te lezen over de andere eilandbewoners. In de eerdere delen hebben we al met verschillende personages kennisgemaakt en in dit laatste deel lezen we weer over deze verschillende karakters. Zo was ik extra nieuwsgierig geworden naar Saif en Lorna; hoe het verder zou gaan met hun geheime relatie.

Ondanks dat ik van Jenny Colgan een ultiem feelgood verhaal verwacht, viel dit mij ook wel eens tegen. Ten eerste vond ik dat er af en toe te veel bonje was tussen de vrouwen onderling. Er werden wel hele scherpe opmerkingen naar elkaar gemaakt die ik niet altijd kon waarderen. Daarnaast liep het verhaal niet voor iedereen goed af. Ik zou het liefst zien dat er nog een vervolg op dit verhaal kwam, zodat ook de laatste verhaallijn goed af zou kunnen lopen.

Al met al heb ik me prima vermaakt met het lezen van Een eilandbruiloft. Ik heb een aantal plezierige leesuurtjes beleeft en toch heb ik ook een aantal kritische punten over dit boek. Het boek verdiend daarom voor mij drie sterren.

Meer recensies van Akke Froukje