Carmens kookpunt

Akke Froukje 25 juni 2020
Carmen gaat samen met haar tweeling, Mick en Luuk, naar Terschelling op bezoek bij haar moeder Mieke. Op de boot komt ze haar broer Jelle tegen die ook onderweg is naar zijn moeder. Wanneer ze het huis van Mieke binnenstappen, ligt de moeder op de grond met een plastic tas om haar gezicht en pillen naast haar lichaam. Er ligt een briefje klaar met daarop ‘Vergeef me’ geschreven.

Door een hevige storm kunnen mensen niet meer van het eiland af. Carmen helpt mee met vrijwilligerswerk om mensen van eten en onderdak te voorzien. Hierbij leert ze eilandbewoners kennen en die kunnen ook wat over haar moeder vertellen. Wat is er met haar moeder gebeurt? En lukt het Carmen om daar achter te komen?

Al vanaf het begin van het boek is er een bepaalde onderhuidse spanning die wordt opgebouwd. Je begint je als lezer toch af te vragen of Mieke echt zelfmoord heeft gepleegd of dat ze toch vermoord is. Daarnaast wordt broer Jelle best wel mysterieus neergezet. Wat is er in het verleden allemaal gebeurd?

Het eerste deel wist me niet zo te pakken. Ik heb het boek vaak aan de kant gelegd en dit lukte ook gemakkelijk. Ik denk dat dit komt omdat ik het boek best wel veel vond. Er gebeurden veel dingen achter elkaar. Normaal gesproken vind ik dit niet erg, want het kan de spanning flink opbouwen. In dit verhaal vond ik de hoeveelheid gebeurtenissen verwarrend en soms ongeloofwaardig. Het eerste deel vond ik lezen als een roman. Het tweede deel was spannender en toen begon ik het verhaal beter te vinden.

Het plot is goed, maar voor een thriller vond ik het niet spannend genoeg. Ik vond het verhaal leuk om te lezen, maar weer als een roman met wat spannende wendingen. Ik ben daarom ook wel erg benieuwd of dit verhaal een waargebeurd verhaal is. Het verhaal gaat namelijk over Carmen Prins en dit is ook de naam van de auteur. Aan het Dankwoord te lezen, is het verhaal wel echt gebeurd. Voor een waargebeurd verhaal, vind ik het boek wel spannend genoeg.

Wat ik leuk vind aan het boek is dat de hoofdpersoon een foodvlogger is. Dit is wel iets wat in deze tijd populair is; filmpjes maken voor YouTube en aandacht geven aan de volgers. Ook staan er achter in het boek recepten van Carmen die in het verhaal zijn voorgekomen. Een leuke toevoeging!

Ik geef het boek drie sterren, omdat ik het een leuk boek vond om te lezen. Ik was echter niet helemaal overtuigd of dit boek wel echt een thriller was. Misschien is het meer een spannend waargebeurd verhaal.

Meer recensies van Akke Froukje