Alweer zo'n fijn boek van Saskia M.N. Oudshoorn

Akke Froukje 15 augustus 2020
Eline woont samen met haar man (Stijn), en twee zonen (Luke en Sem). Eline was voorheen makelaar, maar na haar tweede zwangerschap werd ze ontslagen.
Wanneer Eline samen met een paar vriendinnen van koor een weekendje naar Antwerpen gaat, ontmoet ze daar de Vlaamse Thierre. Het klikt goed tussen hen, maar ze zijn beide getrouwd… Niet alleen Eline heeft een dubbele agenda met haar nieuwe vlam. Ook Stijn rijdt een scheve schaats. Hij wordt hiermee gechanteerd. Beide worstelen binnen het huwelijk met hun eigen fouten.

De schrijfstijl van Saskia Oudshoorn is heel helder en beeldend. Ik zie precies voor me wat er gebeurt en dit maakt het lezen erg prettig. Het boek is dan ook moeilijk aan de kant te leggen.

De verschillende hoofdstukken worden aangegeven met geschreven nummers. Meestal is het vanuit één perspectief beschreven, namelijk die van Eline. Af en toe kwam Stijn of Luke er ook nog bij als perspectief. De overgang hierin was voor mij niet helemaal duidelijk. De perspectieven vond ik daarom soms wat rommelig. Hier ontbrak voor mij de structuur. In deel twee van het boek vond ik dat er meer structuur in zat.

De spanning komt laat op gang. De eerste helft van het boek worden de personages goed geïntroduceerd en zit er weinig spanning in het verhaal. In de tweede helft ziet Eline dat er 20.000 euro van de rekening overgeboekt is. Vanaf dit punt wordt de spanning opgebouwd.
Het einde is wel heel spannend en heeft een hoge ‘ik-zit-op-het-puntje-van-mijn-stoel” gehalte. Het einde vond ik ook erg verrassend; dit had ik zeker niet zien aankomen!

Ik heb het vorige boek ook gelezen van Saskia Oudshoorn en ik vind haar schrijfstijl zeer prettig. Ondanks dat de echte spanning in het begin echt wel ontbreekt, heb ik genoten van haar manier van schrijven. Ik heb het boek in één ruk uitgelezen en zou iedereen aanraden om eens een boek van haar te lezen. Dubbele agenda is zeker goed om mee te beginnen.

Meer recensies van Akke Froukje