Feelgood met hoofdletter F

Akke Froukje 16 augustus 2020
Zwangere Tessa, gepensioneerde Annegien, pas gescheiden Herman en globetrotter Jeff hebben op het eerste gezicht niks met elkaar te maken. Behalve dat ze allemaal een goede reden hebben om iets te kopen of verkopen. Het romantische antieke bed bijvoorbeeld, waarin Tessa -zichzelf al op een roze babywolk ziet zitten. De rode Kia, waar Annegien vanaf moet omdat ze met een camper naar Afrika wil. Reisgenoot Herman, die na zijn saaie huwelijk niet kan wachten om op avontuur te gaan. En Jeff, die na -jaren van freewheelen zijn geliefde rugzak aan de wilgen hangt, om nou toch eindelijk eens volwassen te worden.

Alle advertenties op Marktplaats hebben hun eigen verhaal. Het verhaal van de eigenaar. Maar wat als je die verhalen nog een tijdje zou volgen? Dan kan het zomaar zijn dat ze een heel eigen leven gaan leiden en veel meer met elkaar te maken hebben dan je in eerste instantie dacht.

Wauw! Wat een mooi verhaal! Het is erg creatief bedacht en op papier gezet! Ik heb nog niet eerder een boek gelezen met zoveel hoofdpersonen! Ik vind het heel knap geschreven hoe alle personages en verhaallijnen weer bij elkaar komen aan het eind! Ook zit er veel afwisseling in het boek, je leest niet alleen maar regels tekst die onder elkaar staan, Petra Vollinga heeft ook andere manieren bedacht om het verhaal over te brengen. Zo staan er tussen de verschillende delen advertenties van Marktplaats. In het deel van Annegien staan tussen de hoofdstukken door brieven die ze aan haar geadopteerde zoon heeft geschreven. Bij het deel van Herman lees je telefoongesprekken die hij voert en bij Jeffrey zijn dit WhatsApp gesprekken. Op deze manier kom je in een korte tijd achter veel informatie. Dit brengt meer diepgang in het boek.

Ondanks dat het boek veel verschillende personages kent, heb ik ze tijdens het lezen niet één keer door elkaar gehaald. De auteur heeft het verhaal in verschillende delen verdeeld, zodat je steeds maar met enkele personages te maken hebt. Hierdoor wordt het karakter goed neergezet en lukt het om de verschillende mensen uit elkaar te halen. De personages worden dus goed geïntroduceerd. Aan het einde van het boek, nadat iedereen is geïntroduceerd, lees je hoe het verder gaat met Tessa, Annegien, Herman en Jeffrey.

Petra Vollinga heeft een erg plezierige schrijfstijl. Het boek leest lekker vlot en ze gaat leuk om met de spullen van Marktplaats. Zo hebben de camper en de auto een eigen naam gekregen en gaan ze met de backpack om alsof het een wereldreiziger was.

Het boek leest ontzettend vlot en past goed thuis in het genre Feelgood romans. Ik heb het boek in enkele uren uitgelezen op een zonnige middag. Bij één van de laatste hoofdstukken kreeg ik echt een glimlach op mijn gezicht; ik had een pareltje in mijn handen! Een mustread voor alle Feelgoodfans! Want dit is een Feelgood met een hoofdletter F!

Meer recensies van Akke Froukje