Must read alarm!

Akke Froukje 25 februari 2021
In augustus 1987 vertrok een Nederlands vrachtschip, genaamd Deo Volente, van Rotterdam naar Zuid-Amerika met tien bemanningsleden en negen passagiers. Het schip zond een noodsignaal uit vanaf de Atlantische Oceaan. Een vrachtschip in de buurt ging kijken en trof alleen een lekke reddingsboot aan.

Simone, dochter van een passagier van het schip, vindt dat er destijds weinig aandacht is besteed aan dit ongeluk en gaat op onderzoek uit wat er nou precies is gebeurd. Ze gaat hierover schrijven voor een krant. Helaas valt het onderzoek wat tegen wanneer nabestaanden zeggen dat ze het verleden moet laten rusten. Lukt het Simone om er achter te komen wat er destijds met de Deo Volente is gebeurd?
Vanaf het begin zat ik direct in het verhaal. Het boek begint met het ongeluk van 1987 en gaat verder in 2001 waar freelance journalist Simone bij haar eerdere werkgever aanklopt om een stuk te schrijven. Tijdens het verhaal, dat zich vooral afspeelt in 2001, blikken we ook regelmatig terug naar 1987. Dat we tijdens het lezen ook te weten komen wat er op het schip is gebeurd, maakt het verhaal extra interessant.

Al snel is de onderhuidse spanning in het verhaal goed voelbaar. De mensen willen niet echt meewerken aan het onderzoek naar het gezonken schip. Daarnaast gebeuren er ook nog eens merkwaardige dingen. Zo wordt er bij Simone ingebroken en verdwijnt haar dossier. Enkele dagen later wordt er een baksteen door haar raam gegooid met daarbij een tekst dat ze moet stoppen met haar onderzoek. Wie zit hier achter en waarom mag er niet bekend worden wat er op die dag in augustus is gebeurd?

De tweede helft van het boek is ontzettend spannend! Steeds wanneer je even denkt een rustig stukje te lezen, dan laait de spanning weer op. Dit gaat door tot de allerlaatste pagina van het boek! Wow! Wat een einde! Fantastisch geschreven!

Verdwenen, twee spannende verhalen die in één boek samenkomen. Als lezer durf je niemand meer te vertrouwen. Het boek houdt je aandacht van begin tot einde vast! In de eerste helft van het boek is er een flinke dosis onderhuidse spanning aanwezig en de tweede helft bestaat alleen maar uit climaxen. De gebeurtenissen volgen elkaar razendsnel op; alsof je in een achtbaan zit! Het einde is fantastisch geschreven! Daarom vijf dik verdiende sterren!

Meer recensies van Akke Froukje