Goede thriller!

Akke Froukje 09 augustus 2020
Het verhaal begint met Benjamin die in 2003 in Jakarta was om de edelstenen te zoeken die zijn familie heeft verstopt aan het einde van de Jappenkampen.

Het verhaal gaat verder met zijn dochter Ella Verbeek. De politie staat bij haar op de stoep en ze wordt meegenomen voor verhoor. Ze wordt verdacht van illegaal exporteren van goederen. Als logistiek manager van een transportbedrijf, zou zij de illegale juwelenhandel van haar vader naar België hebben geëxporteerd.
Wanneer haar vader op 86-jarige leeftijd overlijdt, vertrekt ze naar Jakarta, naar het vakantiehuis van haar ouders. Ze probeert daar de rust te zoeken en alles op een rijtje te zetten. Ook zal ze vanuit Jakarta solliciteren naar een nieuwe baan, omdat ze ontslagen is als logistiek manager. Helaas vindt Ella totaal geen rust. Ze komt terecht in een wereld vol corruptie, waar ze alles behalve veilig is.

Bloedsteen begint direct heel spannend doordat Ella wordt opgepakt door de politie. Hierna blijft de onderhuidse spanning constant aanwezig. Op een gegeven moment denk je te weten hoe het verhaal in elkaar zit, maar Bernice Berkleef weet je toch te verrassen aan het eind van het verhaal.

De schrijfstijl van de auteur is prettig, je leest het boek gemakkelijk weg. Hoofdpersoon Ella wordt neergezet als een nuchter persoon, waar menig mens zich mee kan identificeren. Wanneer Ella haar leven instort en ze alles en iedereen verliest, neemt ze naïeve beslissingen. Ik heb me hier niet aan gestoord, maar ik zou zelf niet zo heldhaftig zijn om achter familiegeheimen te komen. Maar Ella laat het verleden niet rusten.

Naast de verhaallijn van Ella wordt er regelmatig teruggeblikt naar de tijd van de Jappenkampen. Ondanks dat hier mijn interesse niet ligt, weet de auteur dit toch interessant te brengen. Dit is echt een compliment voor de auteur, ik had het boek normaal gesproken al lang aan de kant gelegd.

Bloedsteen is de tweede thriller van Bernice Berkleef. Eerder las ik het boek Cody van haar; een leuke thriller die zich vooral thuis afspeelt. Met Bloedsteen is Bernice Berkleef echt even next level gegaan! Ella komt terecht in een totaal andere wereld. Zowel letterlijk als figuurlijk!
Wat ik leuk vind aan deze thriller is dat het totaal anders is dan Cody. Ik ben dan ook erg benieuwd waar haar volgende thriller over zal gaan. Deze komt zeker op mijn wil-ik-lezen-lijst!

Meer recensies van Akke Froukje