Prachtig verhaal!

Akke Froukje 22 oktober 2020
Jessica en Lucas zijn beide een broer verloren bij een schietpartij. Beide gaan hier op hun eigen manier meer om. Jessica zorgt voor haar depressieve moeder en gaat op zoek naar een baantje om samen rond te komen. Lucas start met kickboksen en probeert goede dingen te doen voor andere mensen. Als Jessica voor hetzelfde bedrijf gaat werken als Lucas, ontmoeten ze elkaar. Ze komen er achter dat zij, als twee scherven, elkaar geluk kunnen brengen.

Dit boek heb ik gelezen voor de leesclub van Hebban. Ik had me hiervoor opgegeven, omdat ik al goede recensies had gelezen over Amy Giles haar eerste boek. Ik was erg benieuwd naar dit boek, omdat het verhaal me aanspraak. Het verhaal is erg mooi! Je ziet hoe de twee “scherven” bij elkaar komen, prachtig! Ik denk dat het verhaal zowel jong als oud aanspreekt.

In het boek worden de personages per hoofdstuk afgewisseld. Je leest uit het perspectief van Jessica en van Lucas. Beide personen hebben een verschikkelijke tragedie overleefd, hun broers helaas niet. Je leest in het verhaal goed hoe de twee families hiermee omgaan. De moeder van Jessica kan het verdriet niet aan en wordt depressief. De ouders van Lucas zijn ineens overbezorgd. Ook Lucas en Jessica krijgen het voor de kiezen. Naast dat ze moeten leven met een trauma, heeft Lucas last van paniekaanvallen, praat hij met een psycholoog, heeft hij schuldgevoelens en moet hij omgaan met zijn overbeschermde ouders. Jessica kan daarintegen geen psycholoog betalen, moet omgaan met een depressieve moeder en staat er helemaal alleen voor wanneer haar beste vriendin op een kostschool zit.

De personages maken tijdens het verhaal een mooit ontwikkeling door. Ze leren steeds meer en beter om te gaan met het verlies en hebben veel steun aan elkaar. De personages worden geloofwaardig overgebracht. Met beide personages schep je een band en het lukt goed om met beide verhaallijnen mee te leven. Bij het lezen van het boek is het net of stap je in een achtbaan vol emoties.

Wat ik nog miste in dit boek was een korte beschrijving van wat er was gebeurd op de avond van de schietpartij. Dit wordt nergens in het boek besproken. Dit verhaal had wat mij betreft wel in de proloog gekund. Dit had een mooie toevoeging geweest. De focus van dit verhaal ligt vooral op wat er na de schietpartij gebeurt; hoe de personages hiemee omgaan en wat ze voelen. Want het is oke om weer leuke dingen te doen en te genieten wanneer je een dierbare bent verloren.

De scherven is een aangrijpend en ontroerend verhaal. Het laat zien dat zelfs wanneer het tegenzit, iemand kan tegenkomen die je leven wat lichter maakt.

Meer recensies van Akke Froukje