Spannend boek

Akke Froukje 08 februari 2021
Wanneer Milla wordt uitgenodigd voor een reünie in de Franse Alpen met vier oude vrienden, heeft ze al vrij snel door dat het niet helemaal klopt. Zo zijn alle vrienden uitgenodigd, maar niemand weet door wie. Ook is het resort verlaten en verdwijnen hun telefoons. Wanneer ze bij elkaar zijn, komen ze er wel achter dat er iemand een spel met hun speelt. Het lijkt erop dat iemand achter de waarheid wil komen wat er tien jaar geleden met de verdwenen vriendin Saskia is gebeurd. Maar wie zit hier achter?

Toen ik de flaptekst van dit boek las, werd ik meteen enthousiast! Ik vond het boek erg lijken op Eén voor één van Ruth Ware en De jaarclub van Linda van Rijn. Beide boeken heb ik met veel sterren beoordeeld en ik verwachte nu ook weer een ijzersterke, koude thriller te lezen. De auteur kende ik nog niet, maar dat werd nu de hoogste tijd. Van uitgeverij AmboAnthos ontving ik een vooruitleesexemplaar en hierin ben ik direct begonnen met lezen.

Het verhaal is als een soort puzzel geschreven. Saskia is tien jaar geleden verdwenen en uit de geheimen komen naar voren dat één van hen seks heeft gehad met Saskia, één van hen weet waar ze is en één van hen heeft haar vermoord. Het is een soort sudoku die opgelost moet worden.
In de tussentijd gebeuren er merkwaardige dingen. Zo vinden ze een pluk blond haar van Saskia, ruiken ze haar parfum en worden er boodschappen op de spiegels achtergelaten. Zou Saskia nog in leven zijn?

De onderhuidse spanning is vanaf het begin volop aanwezig. Al snel kom je tijdens het lezen er achter dat er bepaalde zaken niet kloppen. Je vraagt je dan toch af wat er tien jaar geleden gebeurd is en of Saskia misschien toch nog in leven zou zijn…

De hoofdstukken worden afgewisseld in heden en verleden. Dit is fijn om te lezen. In het heden vindt vooral het spannende verhaal plaats. In de hoofdstukken van tien jaar geleden lezen we hoe de vrienden elkaar hebben leren kennen en wat ze met elkaar hebben beleefd. De verschillende karakters worden hierin goed uitgediept. Door de afwisseling in hoofdstukken blijft de vaart ook flink in zitten.

Op weg naar het einde van het boek wordt het verhaal steeds sterker. Het maakte me wel nieuwsgierig over hoe het verhaal zou aflopen. Het einde van het boek was voor mij wel echt een hoogtepunt van dit verhaal!

Ondanks dat deze thriller goed is bedacht en goed in elkaar zit, mis ik toch nog het ‘ik-zit-op-het-puntje-van-mijn-stoel-gehalte’. Dit had ik wel verwacht bij het lezen van de achterflap en de mooie cover. Wat mij betreft had er nog wel wat extra spanning bij gekund. Vandaar dat ik het boek drie sterren geef.

Meer recensies van Akke Froukje