Sterk debuut

Akke Froukje 01 juni 2020
Sophie rijdt met het broertje van haar ex, de 32-jarige Bram met een verstandelijke beperking, naar zijn ouders om zijn verjaardag te vieren. Onderweg ziet ze wat liggen op de weg, ze stopt. Het is een man die iets aan zijn been heeft en hij lijkt te bevriezen op de weg. Ze besluit hem mee te nemen, maar dan heeft hij een mes.
Sophie wordt een aantal dagen door deze vondeling gegijzeld. Na haar vrijlating staat ze volop in de belangstelling en wordt uitgenodigd op een feest waar de dronken Edgar een geheim vertelt. Het gaat over haar gijzelaar. Hij zou een moord hebben gepleegd, maar Edgar beweert dat iemand anders de moordenaar is. Ze kan hier niet over zwijgen en dit wordt haar niet in dank afgenomen en opnieuw dreigt er gevaar. Lukt het Sophie om achter de waarheid te komen?

Op het verkeerde moment is het eerste boek van Heleen Smit. Wat mij betreft is dit een sterk debuut! Het boek bestaat uit twee delen. Het eerste deel vond ik goed, maar hier ervaarde ik weinig spanning. Ik had hier meer van verwacht, zeker na het lezen van alle lovende recensies. Maar toen kwam deel twee. Deze vond ik duidelijk sterker dan het eerste deel. Het tweede deel is echt heel spannend en dit weet Heleen Smit ook goed vast te houden. In deel twee schoot mijn hart af en toe in mijn keel! Er zaten van die onverwachte momenten in die van dit boek echt een thriller maken! Ik vind het leuk dat deel een en twee bijna losstaande verhalen lijken, maar toch zo goed bij elkaar passen.

De hoofdpersoon Sophie vertelt het verhaal vanuit het ik-perspectief. Dit is fijn om te lezen, want haar personage wordt op deze manier goed uitgediept. Bepaalde gebeurtenissen uit het verleden hebben haar gevormd en je snapt haar gedrag. De beschrijvingen hiervan zijn duidelijk.

Op de cover staat:
Je rijdt in een sneeuwstorm over een stil bosweggetje. Er ligt iets op de weg. Zou jij stoppen?
Na het lezen van dit boek zou ik zeggen: Rechtsomkeert maken en wegwezen!

Ik geef het boek vier sterren, omdat ik het boek in het begin een beetje tegen vond vallen qua spanning. Gelukkig heeft het tweede deel alles goed gemaakt! Echt een aanrader om te lezen!

Meer recensies van Akke Froukje