Prachtig verhaal

Als Liz op het sterfbed van haar opa een klein geel boekje en wat ansichtkaarten krijgt, weet ze niet zo goed wat ze eraan heeft. Dan blijkt dat hierin staat wat haar opa in de Tweede Wereldoorlog is geweest. Liz is vastberaden om erachter te komen wat haar opa heeft meegemaakt toen en gaat op reis naar de plekken in Duitsland waar haar opa te werk is gesteld. Ze duikt in de wereld van haar opa Bram die net voor de oorlog verliefd wordt op Saar. Lukt het deze liefde om de oorlogsjaren te overleven?
Net voordat Liz vertrekt in haar zoektocht ontmoet ze een knappe Tom, die meer met haar doet dan goed is, maar aan relatie daar doet Liz niet. Wordt het hierdoor ook voor haar een zoektocht naar haarzelf en de liefde
Al veel te lang stond dit boek op mijn lijst, maar zoals Jet mij vorig jaar zei: een boek kan rustig wachten. Wat heb ik genoten van dit verhaal. Het verhaal is gebaseerd op haar eigen familiegeschiedenis, waar ook Jet ingedoken is. Je gaat echt met Liz mee op reis naar het verleden. De hoofdstukken zijn vanuit Liz en Bram geschreven. De stukken van Bram zijn echt heel aangrijpend om te lezen, rillingen liepen echt over mijn rug. Maar naast alle heftige dingen in het boek is er ook ruimte voor luchtigheid en humor want dat kan Jet er altijd superfijn doorheen weven. Jet heeft een hele fijn schrijfstijl en de personages en omgeving zijn goed beschreven en het voelt alsof je er bij bent en er naar kijkt. En laten we deze verhalen blijven lezen en doorgeven, want we mogen nooit vergeten wat er toen is gebeurd!
Een hele hele dikke aanrader.

Meer recensies van Amandav.d.Velden