Een pareltje!

Amarins 13 maart 2024
Voor altijd de jouwe gaat over Irvel die in oorlogstijd wordt verscheurd door haar liefde voor twee jonge mannen, Hank en Sam. Irvel heeft verkering met Sam maar is uiteindelijk verliefd op Hank. Wanneer Pearl Harbor wordt aangevallen wordt Sam opgeroepen voor het leger. Terwijl Sam vecht in Europa bloeit er een mooie liefde op tussen Hank en haar. Maar ook Hank gaat vechten in de oorlog. Irvel, die zelf zo haar geheimen en opdrachten heeft kan alleen maar bidden, hopen en afwachten dat ze beide mannen weer zal zien.

Voor altijd de jouwe is de eerste historische roman van de hand van Kingsbury. Wat heeft ze dit formidabel gedaan. Ze heeft een stukje geschiedenis dat we nooit mogen vergeten weer tot leven gebracht.

De personages in dit verhaal zijn geweldig uitgewerkt. Irvel, Hank en Sam leren we heel goed kennen. Van alle drie lees je hun gevoelens, hun emoties, hun keuzes, maar vooral hun twijfels over wat ze aan het doen zijn en hun doorzettingsvermogen. Hierbij is de liefde voor elkaar duidelijk te voelen en in alle moeilijke omstandigheden verliezen ze elkaar nooit uit het oog en zijn ze nooit uit elkaars gedachten.

De schrijfstijl van Kingsbury is prachtig. Nooit eerder las ik zo’n fijn boek van haar hand. Het leest vlot, ze weet je helemaal aan de bladzijdes te kluisteren en het hele verhaal te boeien. Ondanks dat je eigenlijk weet hoe het af gaat lopen zitten er allerlei gebeurtenissen in het verhaal die het spannend houden, die je emotioneren en die je af en toe in verbazing achter laten.

Deze roman is overladen met mooie thema’s. Vooral de geschiedenis van de oorlog en met name rond Pearl Harbor krijgt een ruime plek in het verhaal. Maar ook thema’s als verdriet, hoop, vertrouwen, vriendschap, angst, dementie, jodenhaat en afscheid nemen een ruime plek in. De roman hoort in het christelijke genre van boeken maar ook voor mensen die niet geloven en erg houden van een historische roman is dit een dikke aanrader.

Voor altijd de jouwe is een pareltje. Het is een boek over hoop, moed, vertrouwen en vooral liefde. Een boek dat niemand onberoerd zal laten. Een boek dat je laat genieten, dat je regelmatig in spanning houdt maar zeker ook een verhaal dat je aan het denken zet over een periode uit de geschiedenis die we nooit mogen vergeten!

Meer recensies van Amarins