De Russische Connectie

Anita de Groot 19 juni 2021
We gaan terug in de tijd, we gaan terug naar 1889. Tijd is een abstract iets want je kunt je niet voorstellen dat toen pas(of al) het Centraal station van Amsterdam open gaat. Het is groot feest en er worden tickets verkocht om het station te bezichtigen voordat het open gaat.

Anarchisme is in deze dagen ook. De strijd tussen arm en rijk begint. De anarchisten proberen via een krant invloed te krijgen in Amsterdam en inspecteur Julius Katz probeert te infiltreren zodat hij aan zijn meerdere informatie kan toespelen wat daar speelt.

Ida is journaliste en komt van goede huize en heeft een relatie met Julius en wil graag trouwen en samen wonen met Julius. Ida word erg vrijgelaten door haar ouders en haat vader heeft ook de baan bij de krant geregeld waar Ida heel blij mee is.

Het zijn roerige tijden er gebeurt veel in Amsterdam, de eerste terroristische aanslagen en Julius en Ida hebben veel werk.

De russische connectie zit ingenieus in elkaar. Er zijn drie verhaallijnen waardoor je Julius zijn verhaal lees, Ida"s verhaal en het verhaal van een rus. Dit alles in Amsterdam en je ziet het verhaal gebeuren maar wat ook zo mooi is, nu in coronatijd gebeurd er veel. Het voelt als een paralel van toen en nu. Het is niet te vergelijken maar zo voelt het wel en dat zet je wel aan het denken.

Ik heb genoten van het boek heb de Parijse connectie aangeschaft en ga het eerste verhaal van Julius en Ida lezen en hoop dat de schrijver nog meer inspiratie vind om Julius en Ida weer te mogen lezen, want het smaakt echt naar meer!

Meer recensies van Anita de Groot