Anita Larkens 08 januari 2006
Sarah Diamond is één van de jonge beloften voor de Britse misdaadliteratuur. Haar debuut, De Strandweg, handelt over iets waar iedere tiener mee te maken krijgt: "peer-pressure" (de druk van de groep). Buitenbeentje Jane Sullivan raakt geobsedeerd door de veelbelovende Beverley Green. Bev heeft alles wat Jane nooit heeft gehad: schoonheid, rijkdom, aanzien. Normaalgesproken zou een meisje als Bev nooit met Jane omgaan, maar na een schokkende gebeurtenis tijdens haar vakantie in Florida, heeft Bev een dringende behoefte aan de blinde aanbidding van Jane. En zo verlenen de meisjes elkaar over en weer identiteit. Jane hoort er ineens bij nu ze Bev's goedkeuring heeft, Bev kan zich dankzij Jane aan haar oude identiteit van de Perfecte familie Green vastklampen. Wanneer de illusie van de Perfecte familie Green uit elkaar spat, heeft Bev Jane niet langer nodig om zich aan te spiegelen. Jane heeft Bev echter harder nodig dan ooit. Een dramatische afloop kan niet uitblijven.

Strandweg leest als een goede meisjesroman. Voor een echt goede thriller is er echter meer nodig. De ingrediënten zijn aanwezig, dus ik heb goede hoop dat de latere boeken van Diamond meer spanning zullen hebben. Al met al een prima debuut.

Meer recensies van Anita Larkens