Wederom een boek van niets naar nergens

annannette 28 juni 2019
Eigenlijk moet ik Martin een groot compliment maken. Ondanks het feit dat ik het gevoel heb dat er wederom een heel boek lang niks gebeurd is, ben ik weer vrij snel door het boek heen gegaan. Bovenop mijn normale leestijd, heb ik elke dag 3 hoofdstukken gelezen en verrassend genoeg heb ik dat eigenlijk vrij makkelijk vol kunnen houden. Ondanks dat dit boek hetzelfde "van niks naar nergens" gevoel geeft als zijn voorganger, bevatte het in elk geval iets meer interessante personages.

De verhaallijn van Daenerys is overduidelijk één van de lijnen die stilstaat. Er vindt weinig echte ontwikkeling plaats, er gebeurt niet zoveel met haar en het enige wat we zien is hoe ze langzaamaan meer en meer wanhopig wordt om maar te regeren en die macht ook te behouden. Het is duidelijk dat hier het fundament al gelegd wordt voor wat ons omtrent Daenerys in het laatste boek te wachten staat. Keuzes die niet meer sympathiek zijn en een volstrekt onmogelijk wereldbeeld waaraan niemand kan voldoen.

Maar ook de verhaallijn van Jon staat stil en zelfs die van Tyrion beweegt eigenlijk nauwelijks, alhoewel hij de enige is die in elk geval nog wel fysiek in beweging is. Nu vind ik Jon een erg fijn karakter om over te lezen, dus zijn hoofdstukken lezen heerlijk weg, ondanks het feit dat er dus eigenlijk maar heel traag beweging zit in zijn ontwikkeling.

Het hoogtepunt van het boek vind ik daarentegen en verrassend genoeg Bran. Er zijn een aantal karakters die in de serie overduidelijk iets minder goed uit de verf komen, deels omdat hun ontwikkeling en gelaagdheid vooral in hun denkpatroon zit, en naast Sansa is Bran er daar één van. Hoewel Bran ook niet echt veel in beweging is, heb ik in zijn hoofdstukken wel het gevoel dat er iets gebeurt, dat het ergens heen gaat.

Wat ik me tijdens het lezen van deze boeken echter vooral afvraag: 1. Wie onthoudt al die zinloze details zoals complete stambomen die we bij elk nieuw karakter voorgeschoteld krijgen? En waarom heeft hier nooit een editor iets van gezegd? 2. Hoe denkt Martin al deze verhaallijnen in vredesnaam samen te brengen zonder 80% van de cast uiteindelijk maar gewoon om te brengen? 3. Als hij zijn verhaal in ditzelfde tempo verder schrijft en zijn karakters op deze snelheid laat ontwikkelen en bewegen, ben ik er vrij zeker van dat hij nog 5 boeken nodig heeft en die er niet gaan komen.

Maar...WE ZIJN ER BIJNA! Nog één boek te gaan. (En dan uiteraard de twee prequels nog ;-)) De aanhouder wint.

Meer recensies van annannette