Vijf gezinsleden in vijf tijdsperiodes

Anne Ketelaars 30 mei 2020 Auteur
Toen ik dit boek tegenkwam bij mijn favoriete boekwinkel heb ik het meteen gekocht, de titel sprak me erg aan en ik was al een poosje van plan een boek van schrijfster Anja Sicking te gaan lezen dus dat kwam mooi uit.

De titel van het boek wordt in het eerste hoofdstuk verklaard, het betreft een verwijzing naar een attractie in een pretpark. Het boek is opgedeeld in vijf tijdsperiodes en beschrijft stukjes uit de levensverhalen van vijf gezinsleden, vader Emile, moeder Dores, dochters Daphne en Lizzy en zoon Ravi. De afwisseling tussen de personages is leuk en de hoofdstukken krijgen daardoor een eigen karakter wat het heel eigen en oprecht doet overkomen. Het verhaal leest vlot weg en is levendig beschreven met mooie en originele metaforen.
Wat ik persoonlijk wel hinderlijk vond, is dat niet alles binnen de tijdsperiodes feitelijk lijkt te kloppen. Zo wordt er in deel III (1988-1996) bijvoorbeeld gesproken over twee voor twintig euro over een recente aankoop in een winkel, terwijl er in die tijd nog guldens waren. Geregeld vroeg ik me af of het misschien bewust gedaan is? In ieder geval kon ik de eventueel bewuste foutjes niet echt waarderen.
De vijf gezinsleden zijn op zoek naar zichzelf, elkaar en de liefde in hun levens. Zoals dat gaat, blijkt niet ieders leven over rozen te gaan, de manier waarop Anja de personages hierover laat vertellen is verrassend. De een lijkt het weg te stoppen, de ander is er open over. Het wordt tussen neus en lippen door kort aan getipt of juist uitvoerig beschreven. Ook dat past goed bij verschillende menselijke karakters, vind ik. Aan het einde zorgt 'een ongeluk' voor spanning in de familie. In het laatste hoofdstuk hoop je dat dit opgehelderd/opgelost wordt, maar voor je het door hebt, ben je ineens op de laatste pagina en blijft dit een mysterie of een goed bewaard familiegeheim .

Meer recensies van Anne Ketelaars