Holland & Calvin

Anne Ketelaars 30 juli 2020 Auteur
Holland woont in New York, ondanks haar goede diploma's heeft ze een simpel baantje in het theater waar haar oom Robert muzikaal leider is én ze heeft het behoorlijk te pakken van straatmuzikant Calvin. Voor wie ze graag wat extra kilometers omreist om hem te horen spelen in het metrostation. Als haar oom met zijn handen in het haar zit voor een vervanger voor een muzikale rol, is het Holland die in de Ierse Calvin de ideale kandidaat ziet. Na een auditie is iedereen overtuigd van zijn potentie, helaas blijk er een probleem, Calvins visum is verlopen en hij verblijft illegaal in Amerika.
Ook daarvoor vindt Holland de ideale oplossing en ze biedt Calvin aan om met hem te trouwen. Wat ze echter niet vertelt is dat ze stiekem verliefd op hem is. Gaat het haar wel lukken om op een vriendschappelijke manier huisgenoten te worden. En wat wil Calvin? Vindt hij het gewoon prettig om naakt door haar appartement te banjeren of zijn er misschien meerdere kanten van hun huwelijk die hem wellicht ook aanspreken?

Ik weet niet of ik van je houd is een fijne feelgood-roman over een zakelijk huwelijk tussen Holland en Calvin dat steeds meer op een normaal huwelijk begint te lijken. Je kunt je heerlijk in Holland inleven en snapt ook behoorlijk goed hoe ze voor de charmes van Calvin kan vallen. Als de twee uiteindelijk de lakens met elkaar delen, volgen er zeker een paar mooie intieme scènes.
De muziek is een mooie bonus aan dit boek, maar ik moet zeggen dat ik wel meer geboeid was door hetgeen zich tussen Holland en Calvin afspeelt dan Calvins rol in het theater en Hollands baantje daar.
Ooms Robert en Jeff vormen voor Holland stabiele bakens en hun huis is altijd een warm toevluchtsoord voor haar. Hun karakters vond ik zeker een toevoeging voor het verhaal. Beste vriendin Lulu daarentegen niet echt, ze is niet bepaald wat je van vriendschap mag verwachten en is denk ik in 75/80% van de gevallen geen fijn karakter. In een bepaald gedeelte van het boek kom je erachter dat ze het niet zo kwaad bedoeld, maar ik miste hierbij overtuiging en het bleef daardoor een vage en zeer bijzondere vriendschap.

Een fijn boek over liefde, muziek en verwachtingen.

Meer recensies van Anne Ketelaars