Op grootte hoogte

Anne Ketelaars 18 juni 2020 Auteur
Wilco van Rooijen neemt je in zijn boek helemaal mee tijdens de beklimming van de K2. Heel verrassend om te weten te komen hoe je zo'n 8000-er als klimmer aanpakt en wat zo'n immense hoogte met het menselijk lichaam doet.
Ook vond ik het fijn om Wilco's complete verhaal over het bedwingen van de K2 te kunnen lezen: poging 1 in 1995, poging 2 in 2006 en uiteindelijk poging 3 in 2008. Aanvankelijk trok de overgang van hoofdstuk 2 naar 3 (van de 3e poging terug naar poging 1) me even uit het verhaal, maar al snel zat ik er weer in en voelde ik de toegevoegde meerwaarde van deze aanpak.

Vanaf het moment dat de dramatische afdaling van de K2 in 2008 begint, zoomt Wilco nog dieper in op zijn gevoelens en emoties, hetgeen voor nog meer diepgang zorgt in het verhaal.
Wat ik een minpunt vind, is dat ik het boek door de veelgebruikte technische termen minder toegankelijk vind voor niet-klimmers zoals ikzelf. Een verklarende woordenlijst of link naar een complete webpagina met deze info had wat mij betreft wel gemogen.

Zelf heb ik de dwarsligger variant van dit boek gelezen. Om je een beter beeld te geven zijn er QR-codes toegevoegd waarmee je foto's van de tochten kunt bekijken (tevens zijn de webpagina's hierbij opgenomen, zodat je niet perse een QR-app nodig hebt).
In deze druk is ook een hoofdstuk met lezersvragen opgenomen. Ik vind dit een mooi initiatief, maar moet wel zeggen dat ik het wel een erg lang hoofdstuk vond en mijn aandacht gaandeweg wel verslapte mede vanwege de overlap bij bepaalde vragen.

Ben je op zoek naar een goed geschreven avontuurlijk autobiografisch verhaal, dan is 'Overleven op de K2' zeker een aanrader.

Meer recensies van Anne Ketelaars