Romantisch verhaal over een bizarre tijd

AnneHut 18 maart 2024
Dochter van twee werelden is een prachtig verhaal over een bizarre tijd. Het is wel goed om te beseffen dat dit verhaal, hoewel het zeker misstanden laat zien, een enorm rooskleurig en romantisch beeld geeft van deze tijd. Zit dit goed in je achterhoofd? Dan kun je genieten van een fantastisch verhaal.

Dit boek volgt het leven van Ivy, die geboren is in een rijke, westerse familie en als jonge vrouw in aanraking komt met safari's in Afrika. Ze heeft zelf een bloedhekel aan de jacht (waar deze reizen voor bedoeld zijn), maar wordt wel verliefd op de natuur en de dieren van het land. Omdat het verhaal zich afspeelt in begin 1900 zijn zaken als slavernij aan de orde van de dag. Zwarte mensen worden voor een hongerloontje aan het werk gezet of gebruikt als entertainment. Ivy heeft hier echter wel moeite mee en zet zich hiermee af tegen de maatschappij. Ook haar liefde voor de dieren in Afrika is ontzettend mooi om te zien. Zij ziet ze niet als trofeeën en probeert ze ook te beschermen. Maar ze gebruikt ze ook als onderdeel van haar business door gasten met ze te laten knuffelen en spelen. Wanneer je het bekijkt in het tijdsbeeld van toen is dit een mooi initiatief, maar tegenwoordig zien we wel dat dit niet meer ethisch verantwoord is.

Naast veel rasisme tegenover de Afrikaanse bevolking komt er ook veel seksisme in het boek voor. Nogmaals, vrij typerend voor dit tijdsbeeld. Vrouwen hebben weinig te zeggen en worden alleen geacht om te trouwen, kinderen te krijgen en hun man te gehoorzamen. Ook hier zet Ivy zich tegen af. Zij is een ontzettend sterke vrouw en een erg interessant hoofdpersonage. Hoewel er veel misstanden in dit verhaal voorkomen, heeft het toch een positieve sfeer waar ik ontzettend van genoten heb.

Meer recensies van AnneHut