Heftige inkijk in het leven van Matthew Perry

AnneHut 25 januari 2023
Ik ben persoonlijk een groot fan van Friends. Ik was dan ook heel enthousiast toen Matthew Perry dit boek uitbracht, hoewel de reden erg triest is. Toen ik aan dit boek begon verwachtte ik een vrij cliche verhaal over een jonge man die na een groot succes in de showbusiness verblind werd door roem en zo snel zoveel geld verdiende dat hij van gekkigheid niet meer wist wat hij ermee aan moest. En hierdoor verslaafd raakt aan drugs en medicijnen. Ik wist namelijk vooraf wel dat de acteurs van Friends op hun hoogtepunt ongeveer een miljoen dollar per aflevering verdiende aan de show. Hoewel een deel hiervan wel is uitgekomen, zat het in de kern toch anders. Het drugsgebruik van Perry begon namelijk al ruim voor het begin van de serie en tegen de tijd dat we hem op tv zagen was hij al verslaafd. Dat had ik niet verwacht. Ik vond het enorm bijzonder dat hij tijdens het schrijven terug refereert naar specifieke momenten in de show; “in dit seizoen was ik hier verslaafd aan en tijdens deze aflevering was ik er eigenlijk zo aan toe“. Nu baal ik er enorm van de show niet meer op Netflix te zien is, want het lijkt me heel interessant om deze veranderingen terug te zien.

Het boek geeft een indrukwekkende en realistische kijk in het leven van Matthew Perry. Hij geeft zichzelf echt bloot en hij neemt ons mee door alle ups en downs. Vooral de vele downs, waarbij hij niet terugdeinst om zichzelf af te rekenen op zijn daden. Hij weet precies waar zijn valkuilen zitten, maar is ook de eerste om te bekennen dat hij er telkens weer invalt. Hij bespreekt hoe zijn foute beslissingen zijn leven beïnvloeden. Zowel in relaties, zijn carrière en gezondheid. En het wordt al snel duidelijk in welke mate de drugs en drank zijn leven kapot maakte. En nog steeds doen. Daarnaast geeft hij ook een goede inkijk in het zorgsysteem van Amerika. Hoe dit hem op meerdere fronten gefaald heeft en hoe hij als bekendheid soms voorgetrokken werd.

Ondanks een moeilijke jeugd en een lange verslaving aan alcohol en drugs kun je niet ontkennen dat Perry een indrukwekkende carrière heeft weten op te bouwen. Beginnen als tennisser en later als acteur, schrijver en producent. Hoewel hij na Friends geen enorme kaskraker successen meer heeft gehad, heeft hij ook nooit stil gezeten. Maar ook het optreden die hij tijdens friends heeft neergezet is in mijn ogen fantastisch, gezien de situatie waar hij in zat. Hij heeft het personage Chandler Bing gemaakt tot wie hij is door een groot deel van zichzelf erin te stoppen. Hierdoor is het uitgegroeid tot een icoon en heeft Perry zijn stempel weten te drukken op de popcultuur van de jaren 90. Deze persoonlijkheid is ook in het boek goed terug te zien. Voornamelijk het slotwoord is een duidelijke combinatie van zijn humor en zijn ernst. Ik vond dit boek waanzinnig aangrijpen en vond het bijzonder om zo’n eerlijk kijkje te krijgen achter de gesloten deuren van Matthew Perry. Ik geef het boek dan ook 4/5 sterren.

Meer recensies van AnneHut