Harde misdaadroman, perfect als uitgangspunt voor een goede Vlaamse film.

Anneke 22 september 2019
Brouwerij De Keyser viert haar 150-jarig bestaan met een groots volksfeest. Tijdens het feest brengt het opkomend popsterretje Babette Blanic enkele van haar hits. Ze is de dochter van de Poolse brouwmeester Pavel. Het feest wordt brutaal verstoord door imam Abou Whalid. Voor hem is het alcoholproducerend bedrijf een doorn in het oog. Vooral omdat de wijk rondom de brouwerij voornamelijk door moslims wordt bevolkt. Op het bedrijfsterrein van de brouwerij ziet hij liever een moskee verrijzen. De grootste moskee van -Vlaanderen. Wanneer de ochtend na het feest Babette vermoord wordt aangetroffen, barst er een machtsstrijd los tussen de allochtone bevolking en de familie De Keyser.

Deze misdaadroman is het debuut van schrijver Philippe Desmet.
Philippe doceert communicatieve vaardigheden aan de AP Hogeschool, heeft 10 jaar ervaring als correspondent voor de Gazet van Antwerpen en studeerde zelf Germaanse Filologie aan de Universiteit Antwerpen.
Geen wonder dus dat het boek zich volledig afspeelt in het Antwerpse en veel overeenkomsten heeft met de actualiteit omtrent de afrekeningen in het drugsmilieu in en rond Antwerpen. De brouwerij in het verhaal is geÏnspireerd op brouwerij De Koninck, die door zijn centrale ligging midden in de stad waar dit zich allemaal afspeelt, perfect in het verhaal past. De schrijver schuwt geen ruwe, harde taal in zijn eerste boek. Haat, seks, racisme en geweld vormen een centraal punt.
Ik heb dit boek met veel plezier gelezen! In het begin leer je onmiddellijk veel personages kennen, dus even goed je aandacht erbij houden. Nadien leest het boek vlot weg, met een voor mij totaal onverwachte ontknoping. Het verhaal speelt zich af in een harde wereld, dus is het ruwe taalgebruik zeker op zijn plaats.
Kortom een harde misdaadroman die je middenin de machtsstrijd tussen de allochtone gemeenschap en een rasechte Antwerpse brouwersfamilie brengt.
Na het lezen, zie ik dit boek zeker als uitgangspunt voor een goede Vlaamse misdaadfilm met bijvoorbeeld Peter Van den Begin, Kevin Janssens, Nathalie Meskens, Filip Peeters, Bill Barberis, Axel Daeselaire, Tania Kloek, Marie Vinck, Ann Ceurvels, Vic De Wachter, Manou Kersting en Matthias Schoenaerts in de hoofdrollen.
Nog een belangrijke opmerking is dat de schrijver zelf aangeeft dat bepaalde uitspraken of opvattingen uit het boek niet stroken met zijn persoonlijke opvattingen over de thema’s in het boek. Hij draagt dit boek dan ook op aan iedereen die in vrede wil samenleven, zonder onderscheid te maken op basis van geslacht, geloog, geaardheid of oorsprong.
“Never forget: deep down we’re all the same

Meer recensies van Anneke