Gas geven en remmen tegelijkertijd

Anneke 26 september 2019
Een onmisbaar boek voor ouders van hoogsensitieve kinderen met een sterke wil. Een grote mond, een heftig temperament en toch ook een gevoelig, teer hartje... Een vurig sensitief kind balanceert voortdurend tussen twee uitersten: het heeft behoefte aan actie, maar raakt tegelijk ook heel snel overprikkeld.
Voor hun ouders kunnen vurig sensitiefjes - ook wel hooggevoelige of hoogsensitieve kinderen met een sterke wil genoemd - een ware uitdaging zijn. Dit boek leert je om je vurig sensitieve kind beter te begrijpen en je eigen handvatten te vinden zodat je op een positieve manier met hen om kunt gaan. Waarom is het opvoeden soms zo'n strijd? Hoe reageer je op driftbuien? En hoe kun je op een constructieve manier met elkaar communiceren? Dankzij de praktische stappenplannen en de vele haalbare tips breng je opnieuw rust in je gezin én help je je vurig sensitieve kind om zijn talenten ten volle tot bloei te laten komen.

Wat een heerlijk boek vol herkenning voor mij als ouder van een vurig draakje die op andere momenten een ontzettend kwetsbaar knuffelbeertje is. Het boek leest zeer aangenaam door de mooie indeling en de vlotte schrijfwijze. Je voelt tijdens het lezen dat dit boek geschreven is door iemand die het allemaal zelf heeft ervaren en mede daardoor voel je je als ouder eindelijk eens begrepen. Ik zou het boek zeker aanraden om te lezen, niet enkel als je zo’n uniek kindje hebt, maar ook voor alle leerkrachten, opvoeders, familieleden, vrienden,… Kortom iedereen zou dit eigenlijk moeten lezen, al is het maar om meer begrip op te brengen voor deze persoontjes en de opvoeding van ouders met een vurig sensitiefje in huis.

Meer recensies van Anneke