Eerder spiritueel dan een roman

Anneke 08 april 2023
Voor een leesclub op Hebban mocht ik het boek: Voorbij de bergen van Maud Ankauoua lezen, waarvoor mijn dank aan Hebban voor deze kans.
Dit is het de eerste roman van deze auteur en deze is gebaseerd op haar persoonlijk verhaal vol wijze lessen en hoop.
Nu moet ik als eerste toch vermelden dat ik niet vind dat dit onder het type roman valt.
Het is eerder een spiritueel getint boek waar wel een basis voor een verhaal aan bod komt maar hier blijft het dan ook bij.
Volgens mij had ze beter haar eigen verhaal neergeschreven. Ze onderneemt immers deze tocht van 5 weken door de Himalaya met alleen een sherpa en de stilte rondom zich,wanneer ze aan de rand van een burn-out staat. Volgens mij zou ze hier veel meer mensen mee bereiken en zou de boodschap meer tot z’n recht komen.
Het boek is oorspronkelijk in het Frans geschreven en heeft de naam Kilomètre zéro.

Het verhaal start wanneer de zieke Romane, haar vriendin Maëlle, een drukke zakenvrouw een gunst vraagt wat haar zou kunnen helpen bij haar ziekte.
Maëlle gaat in op deze vraag en dit brengt haar in Nepal waar ze een manuscript moet ophalen.
Om dit te bemachtigen moet ze een tocht door de Anapurnaketen maken samen met een gids en enkele helpers.
Tijdens deze tocht ontdekt Maëlle enkele waardevolle lessen die haar hele leven zullen veranderen.

Ik geef het boek 3 sterren omdat ik denk dat de auteur er veel meer mee had kunnen doen als ze haar eigen verhaal had neergeschreven in plaats van een roman te willen maken met haar persoonlijke levenslessen.

Meer recensies van Anneke