Dit thrillerdebuut van auteur SJ Watson is een ijzingwekkend psychologisch verhaal waar je als lezer zo wordt in meegesleept.
Het verhaal gaat over Christine die wakker wordt, en zich helemaal niets meer kan herinneren. De man naast haar, zegt dat hij haar man Ben is en dat ze al 22 jaar getrouwd zijn. Na een zwaar ongeval is haar geheugen aangetast en moet ze elke dag opnieuw alles terug leren kennen. Haar man doet dit aan de hand van een weliswaar beperkt aantal foto’s en beperkte info.
Maar dankzij een dagboek dat ze op aanraden van haar dokter bijhoudt, ontdekt ze gaandeweg dat er een heel aantal zaken in haar leven niet kloppen.
- Waarom verteld Ben niets over hun zoon?
- Waar is haar goede vriendin Claire?
- Was het wel door een ongeval dat haar geheugen gewist is?
- Waarom word haar roman de ze geschreven heeft voor haar verzwegen?
- En waarom vertrouwt ze Ben niet?
Kortom genoeg punten om iedereen te beginnen wantrouwen. Als lezer ga je dit spontaan mee beginnen doen en zoek je vol spanning mee naar de oplossing.

Dit boek begint steeds met het wakker worden van Christine en de beschrijving van haar dag. Dit maakt dat je op een bepaald moment je even afvraagt wanneer het verhaal nu echt op gang gaat komen. Voor mij was het de perfecte moment bij deel 2 (het dagboek van Christine Lucas) wanneer er een ommekeer was in het verhaal en je het boek gewoon niet meer kon wegleggen.
Door de vlotte schrijfwijze en de spannende verhaallijn leef je echt mee met Christine en wil je meezoeken naar de waarheid, je wantrouwt net als zijzelf iedereen.
De spanning wordt zeer goed aangehouden doorheen het verhaal waardoor het een echte pageturner is en je het boek gewoon zo snel mogelijk wil verder lezen om de uiteindelijke waarheid te kennen?
Kortom een echte aanrader, maar voor je gaat slapen zit de kans erin dat je nachtrust ingekort zal worden eens je in dit boek bezig bent.
Het boek is ook verfilmd in 2014, met in de hoofdrollen Nicole Kidman en Colin Firth.
Nu ik het boek gelezen heb, ga ik me ook eens aan de film wagen.

Reacties op: Een ijzingwekkende psychologische thriller

Voor ik ga slapen - S.J. Watson
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 12,99 Bestel het e-book € 9,99