Zoete of zoute drop?

Annemiek Klijnstra 11 november 2021
Enkele maanden geleden heeft de journaliste Tuva Moodyson de Medusa moorden opgelost in Gavrik. Ze heeft een nieuwe baan gevonden in Malmö. Dan wordt het dorpje opgeschrikt door de zelfmoord van de directeur van de Dropfabriek. Tuva is hiervan getuige, en zij helpt mee met het oplossen van het raadsel rondom de zelfmoord. Dan worden er nog meer moorden gepleegd die allemaal te maken hebben met de Dropfabriek. Tuva onderzoekt de moorden in de week die haar nog rest in het dorp.

Na het eerste boek over Tuva, De Jacht, was ik benieuwd naar het tweede deel. Mijn verwachtingen zijn uitgekomen; het is opnieuw een spannend boek met veel actie. Het speelt zich af in een winters Gavrik, waar het gruwelijk koud is en het regelmatig sneeuwt. Ze moet afscheid nemen van haar vrienden in het dorp dat haar toch wel zwaar valt. Doordat zij haar vriend David Holmqist gaat helpen schrijven met een boek over de eigenaren van de Dropfabriek, de familie Grimberg, wordt zij steeds nauwer betrokken bij de moorden die worden gepleegd rondom de familie. Daardoor zorgt zij opnieuw voor de oplossing van de moorden.

Ik heb het boek met veel plezier en spanning gelezen. Het is een goed vervolg op De Jacht. Wat mij wel tegenvalt is de tekst op de achterkant van het boek. Ik heb nergens gelezen dat er munitie werd gehamsterd, en dat het dorp volledig is afgesloten van de bewoonde wereld.

Ik heb het vermoeden dat er nog wel een derde deel komt. Hoewel ze gaat verhuizen blijft het contact bestaan met het dorp Gavrik omdat Tuva zal gaan schrijven over de verschillen tussen het dorp en de stad Malmö.

De Engelse Will Dean emigreerde voor de liefde naar Zweden. Hij woont met zijn gezin diep in de bossen van Zweden in een eigenhandig gebouwd houten huis.

Meer recensies van Annemiek Klijnstra