"Slechts vlees en bloed is verloren gegaan"

Het eerste deel over geheim agent Jim Matteos, de Saraceense samenzwering, was een geweldig boek. Mijn verwachtingen waren hooggespannen voor het tweede deel, maar wat heeft de auteur weer een goed boek geschreven!

Jorge Herreira zorgt voor de verspreiding van drugs in Amerika. Na zijn ontsnapping uit de San Quentin staatsgevangenis in San Fransisco dreigt hij met een actie waarbij Amerika zich moet voorbereiden op talloze slachtoffers. Jim Matteos krijgt de taak om het netwerk van Herreira op te rollen. In een eerdere missie in Colombia heeft Jim Matteos zich als “De Paarse Engel” berucht gemaakt als drugsbaron met veel contacten. Door zich opnieuw voor te doen als De Paarse Engel weet hij te infiltreren in het netwerk van Jorge Herreira.

Het boek leest als een trein. Er zijn zoveel personages, dat ik af en toe wel een bladzijde terug moest bladeren. Dat Jim niet alleen geheim agent is maar ook een mens vind ik terug in zijn relatie met Soraya. Tess, de computernerd, is onbedoeld de oplossing van het verspreiden van de drugs. Het boek eindigt met een onverwacht verlies, maar ook met een open einde.

Ik raad zeker aan dit boek te lezen. En ben je geïnteresseerd, lees dan ook “De Saraceense Samenzwering”. En nu wachten op een derde deel.

Era Richmen is het pseudoniem van Eric Bakker. Dit is zijn vierde boek.

Meer recensies van Annemiek Klijnstra