Volwassen worden doet pijn

Annemiek Klijnstra 16 december 2021
Sheridan Grant is een puber van 16 jaar oud en woont met haar adoptiegezin in Fairfield, Nebraska. Haar leven is eentonig, ze moet hard werken op de boerderij. Door haar pleegmoeder Rachel wordt haar weinig vrije tijd gegund. Sheridan krijgt vaak straf van haar om luttele dingen. Sheridan houdt van zingen en pianospelen, dat ze ook erg goed kan. Daarnaast is ze erg slim.

Sheridan is erg benieuwd naar haar afkomst, en besluit op zoek te gaan naar haar echte moeder. In de twee jaren die volgen lezen we niet alleen over haar zoektocht, maar ook over de harde werkelijkheid van het leven, over de liefde, afscheid nemen en bedrog.

Het verhaal zelf viel mij, afgezien van de mooie cover, erg tegen. Hoewel het een boek voor volwassenen is, vind ik het verhaal meer voor jong volwassenen. Sheridan groeit op naar het volwassen worden. En dat gaat haar niet goed af. Ze wordt verkracht, ze wordt bijna verkracht, vermoordt een agent, pleegt abortus, wordt verliefd op oude mannen, wordt verliefd op een dominee en de dominee op haar, en heeft veel sex. Daarnaast is er nog het verhaal omtrent haar adoptie, dat nog het meest geloofwaardig is in het verhaal. En daar had ik meer van willen weten. “Zomer van de waarheid” is het eerste deel van een serie over Sheridan Grant. In het boek zijn ook veel losse eindjes waarvan ik denk dat ze in een volgend deel verder kunnen worden uitgewerkt.

De Duitse Nele Neuhaus, een pseudoniem van Nele Löwenberg, schrijft naast thrillers ook jeugdboeken met paarden, haar passie, in de hoofdrol. De overige twee delen van de serie met Sheridan Grant “Strasse nach Nirgendwo” en “Zeiten des Sturms” zijn nog niet naar het Nederlands vertaald.

Meer recensies van Annemiek Klijnstra