WAT IS DAN INTUÏTIE ALS JE NAAR NIEMAND LUISTERT?

Annemiek Klijnstra 15 februari 2020
Karin Hazendonk heeft van kinds af aan al verhaaltjes geschreven. Na een reorganisatie in 2013 verloor ze haar baan en heeft ze zich gericht op boeken schrijven. Ongenadig is haar tiende boek dat is uitgegeven. Ik heb dit e-boek mogen lezen, met dank aan Hebban, LetterRijn en Karin Hazendonk.

Anouk ontmoet Sven op een feestje van hun werk. Al snel slaat de vonk over, en Anouk raakt smoorverliefd op Sven. Soms heeft ze twijfels. Het lijkt af en toe té perfect. Ze hebben nooit ruzie, Sven is zeer charmant, en doet alles voor haar. Het enige waar Anouk van gruwelt is de fascinatie van Sven voor gewelddadige horrorfilms. Maar Anouk weet niet dat Sven haar haat. Hij heeft een gruwelijk scenario bedacht om Anouk te laten verdwijnen uit zijn leven. Na een “ongelukje” begint de nachtmerrie voor Anouk.

Anouk en Sven zijn de hoofdpersonen in het boek. Anouk is de ik-persoon in het boek.
Het boek leest prettig en vlot. De hoofdstukken zijn kort, en elk hoofdstuk begint met een ander persoon. Er zijn meerdere verhaallijnen en invalshoeken. De tijdslijn loopt vanaf 1983, wanneer Sven een jongen is van ongeveer zeven jaar oud. Toch bleven een paar gebeurtenissen in het verhaal hangen.

Tweelingzus Miranda en Anouk hebben een emotionele intuïtie. In het verhaal wordt hier nauwelijks wat mee gedaan. Miranda voelt dat er iets is met Anouk, maar doet hier verder niets mee. In een situatie vraagt zij hulp aan haar man Bas, die het wegwuift, en Miranda doet verder niets met haar intuïtie. En waarom verhuist Anouk niet naar een andere plaats. Zij weet dat Sven het contactverbod zal verbreken na zijn gevangenisstraf en haar opnieuw zal opzoeken. De gevangenisstraf van Sven is ook vreemd, als je beseft wat hij heeft gedaan. Zou hij wel vrij mogen zijn, of zou hij levenslang tbs met opsluiting moeten krijgen.

Dit boek is, ondanks mijn opmerkingen, een goed boek. Ik was vooral verrast dat er na een aantal bladzijden de ware aard van Sven naar boven komt, en dat al snel in het boek Anouk hiermee te maken krijgt. Dat triggerde mij zeker om het boek verder te lezen.

Meer recensies van Annemiek Klijnstra