Wie helpt jou?

Robin, Samya en Karan zijn sinds groep drie van de basisschool beste vrienden en doen bijna alles samen. Zo ook die avond waarop “het” gebeurde. Ze zouden die avond film kijken, bij Karan blijven slapen en de volgende dag gaan sporten. Maar Karan had meer mensen uitgenodigd, en het werd een avond met harde muziek, drank en een Karan die zich nogal tof gedroeg. Robin ergert zich verschrikkelijk en heeft geen zin meer om te blijven. Ze appt haar vader of hij haar met de auto kan komen ophalen. Dat doet hij, en dan gebeurt “het”: De Klap.

Na de klap, het ongeval met de auto tegen een tram, is het leven van Robin voorgoed veranderd. Revalideren, de scheiding van haar ouders, de verhuizing van haar vader naar Frankrijk, de vriendschap met Karan en Samya, alles wordt overschaduwd door een angst die alleen maar groter wordt en verdriet dat ze opkropt. Ze laat het niet zien, ze is een meesterfaker in actie. Ze besluit naar haar vader te gaan, naar Parijs. En daar gaat het helemaal fout.

Marlies Allewijn, de schrijfster van het boek, heeft het boek in 4 delen opgesplitst. Elk deel is een periode waarin het verhaal van Na de klap wordt verteld. Toch heeft elk deel één ding gemeen: de psychische nasleep van het ongeluk. Gaandeweg in het verhaal wordt dat steeds erger en op het einde is de scheidslijn tussen fantasie en werkelijkheid bij Robin helemaal verdwenen.

Na de klap is een roman voor de doelgroep jong volwassenen. Bijzonder vind ik dat in het boek niet duidelijk wordt of Robin nu een jongen of meisje is. Het verhaal lijkt soms erg snel te gaan, maar ik vind dat niet storend. Want de boodschap is voor mij heel duidelijk. Het hoeft niet een ongeluk te zijn dat je leven op de kop zet. Het kan ook iets zijn in je gezin dat niet goed gaat, of een vriendschap die uiteen valt. De nasleep kan heel heftig zijn, zoals bij Robin. Gelukkig is er na elke klap hulp. Robin zegt het ook uiteindelijk: Ik heb hulp nodig, ik ben klaar om te gaan leven.

Marlies Allewijn heeft meerdere boeken geschreven, ook voor volwassenen. Van haar boek Ze was 16 zijn meer dan 130.000 exemplaren verkocht. Veel van haar verhalen spelen zich af in Zeeland en Amsterdam.

In haar nawoord schrijft Marlies dat hulp vragen de eerste en heel erg belangrijke stap is. Deel je angsten, zorgen en problemen met iemand die je vertrouwt. En weet dat je niet alleen bent!

Meer recensies van Annemiek Klijnstra