Geen oorlog meer, maar nog geen vrede en veiligheid

Annemiek Klijnstra 03 november 2019
Via Kok Boekencentrum mocht ik het boek "Ik laat je niet achter" van Gemma Liviero lezen.

Het is augustus 1945 als Stefano, een Italiaanse ex-krijgsgevangene, op weg is naar zijn familie in Italië. In de omgeving van Berlijn vindt hij een jongen die naast zijn dode moeder ligt. Het is de 4-jarige Michal, en Stefano neemt hem onder zijn hoede. Hij belooft hem niet achter te laten, maar voor hem te zorgen. In een huis schuilen ze in de nacht tegen de regen en ontmoet Steano de bewoner van het huis, Erich. De naaste buren van Erich zijn Rosalind en haar man Georg. Rosalind is verbitterd door de oorlog, en Georg is zwaar getraumatiseerd. Hij is elke dag op zoek naar Monique, een goede vriendin van hem. Stefano probeert meer te weten te komen over de vriendschap tussen de drie bewoners. Daarnaast probeert hij meer te weten te komen over Monique, die vermist is. Monique en Erich, in de oorlog met elkaar getrouwd, en Rosalind en Georg, ook met elkaar getrouwd, blijken voor de oorlog vrienden van elkaar te zijn geweest. Maar de gebeurtenissen die in de jaren voor en tijdens de oorlog zijn voorgevallen, hebben een grote invloed op de omgang met elkaar nu. Erich heeft veel geheimen, en Rosalind weet niet meer wat waar is en wat niet. Georg, door verwonding en trauma’s door de oorlog, is zwaar verslaafd door medicijnen die hij krijgt van Rosalind en is hierdoor agressief en in de war.
Stefano heeft echter een verborgen agenda. Hij moet de waarheid over het verleden van Erich naar boven zien te krijgen. Erich heeft zjin familie vermoord, en vrienden van Stefano laten executeren.
Na “Scherven van hoop” heeft Gemma Liviero opnieuw een boek over de Tweede Wereldoorlog geschreven. Hoewel de oorlog net is afgelopen, is de vrijheid in Duitsland nog ver te zoeken. Het Russische leger heeft in het gebied rondom Berlijn de macht in handen. Dat Stefano een rol speelt in de ontmaskering van foute nazi’s blijft lang onduidelijk. Het boek springt door de tijden heen. Niet altijd is duidelijk wanneer het verleden en heden, 1945, wordt aangeduid. Ook de verhaallijnen van de personen lopen door elkaar. Toch weet de auteur door deze opzet het boek boeiend te houden, en de personen in het boek alle ruimte te geven voor hun verhaal.

Meer recensies van Annemiek Klijnstra