Louzewies de Jager (pseudoniem) is elf jaar ouder dan ik. Niet het enige verschil merk ik vaak bij het lezen van haar boek Kruisverbanden.
Louzewies is geboren in 1956, een naoorlogs kind. Ze groeit op in een welgesteld gezin met Indische roots. Vader is regelmatig voor werk in het buitenland. Moeder zorgt voor haar kinderen. Louzewies is creatief en kan goed leren. Na haar diploma van de middelbare school vertrekt ze naar Delft. Ze begint met de studie Industriële Vormgeving aan de TU in Delft. Deze studie is betrekkelijk nieuw, en ze kan haar economische talenten met haar creativiteit hierin goed kwijt.
Na haar afstuderen heeft ze meerdere werkgevers waar zij haar talenten volledig kan benutten. Werken voor een werkgever heeft toch nadelen. Daarom begint ze na enkele jaren een eigen bureau voor vormgeving. Voor haar zijn kruisverbanden van groot belang om van een succes te kunnen spreken. Van een doel/concept een vorm/functie creëren. Creatief zijn kan volgens haar als je stabiel bent. Creativiteit vergroot instabiliteit. Je neemt risico’s en raakt uit evenwicht. Als je stabiel bent in je privé situatie kun je volgens haar de tegenslagen aan en ben je niet bang om op je gezicht te gaan.
Tijdens haar studie ontmoet ze de man waarmee ze later ook zal trouwen. Ze krijgen twee kinderen, een zoon en een dochter. Vanaf haar studie hebben haar man en zij een passie voor Engelse auto’s. Niet onverdienstelijk weten zij meerdere Engelse auto’s te reviseren. Ze vinden het heerlijk om met een van de auto’s op vakantie te gaan, in een tentje, of een middagje uit met de kinderen.
Louzewies de Jager heeft met dit boek mijn interesse weten te wekken. Ze schrijft open over haar privé leven, en weet ook heel goed weer te geven hoe de bedrijfscultuur er in die periode er uit zag. De technische en economische stukken konden mij enigszins boeien, maar vaak vond ik het langdradig, vooral omdat ik deze achtergrond niet met haar deel. Wat mij wel boeide was haar kijk op de interacties tussen de mensen door de jaren heen. De omgang en opvoeding van haar ouders in vergelijking met haar opvoeding naar haar kinderen. De verhoudingen tussen baas en werknemer. En ook de financiële verschillen tussen hen. Bijvoorbeeld: de auto van de zaak voor de directieleden, met chauffeur, en zij op haar lichte fiets naar haar werk.

Reacties op: Vorm Volgt Functie

Kruisverband - Louzewies de Jager