Schaapje schaapje, heb je witte wol?

Annemiek Klijnstra 04 november 2021
Natuurlijk heb ik wel eens een schaap gezien, of zo’n schattig lammetje dat vrolijk speelt in de wei. Zelf heb ik als kind een paar lammetjes geboren zien worden. En schapen scheren? Dat is een vak apart, ik heb gezien hoe snel een schaap geschoren kan worden. Maar dat een schaap zo veel van invloed is geweest in de geschiedenis, daar had ik nog nooit bij stilgestaan.

In het boek van Sally Coulthard, een kleine geschiedenis van de wereld aan de hand van schapen, wordt per hoofdstuk een gedeelte van de geschiedenis behandeld, en elk hoofdstuk heeft zijn eigen verhaal. Ik vind elk hoofdstuk een boekje op zich. Er wordt veel verteld over de wol van het schaap; de verwerking van de wol, waarvoor de wol werd gebruikt, en nog steeds veel wordt gebruikt. Maar ook hoe slim een schaap kan zijn, en nog veel meer. De schaap wordt in het boek als het ware op een tafel gezet, en de lezer kan meegenieten van alle verhalen.

De schrijfster heeft grondig onderzoek gedaan. Achterin het boek staat alle literatuur die zij gebruikt heeft. Ook vind ik het alfabetische register achterin het boek ideaal. Zo is zoeken naar een bepaald onderwerp heel gemakkelijk.

Sally Coulthard woont op een boerderij in Noord Yorkshire. Daar schrijft ze haar boeken over de natuur en het leven op een boerderij. Naast dit boek heeft ze ook andere in het Nederlands vertaalde boeken geschreven, waaronder “Het Egeltjeshandboek” en “Handboek vuurtje stoken”.

Meer recensies van Annemiek Klijnstra