“Ik ben aan niemand verantwoording schuldig. Niemand is aan mij verantwoording schuldig”.

Annemiek Klijnstra 09 oktober 2020
Thomas Geel heeft als uitgever een uiterst controversieel boek uitgegeven, getiteld “Hedendaags fanatisme” geschreven door Rudolf Merkelbach. Na een storm van negatieve recensies en kritiek op de sociale netwerken pleegt hij zelfmoord. Zijn vrouw Isa, zijn zoon Arthur en zijn dochter Leonie blijven achter en proberen zijn dood te verwerken. De journalist Joris de Groot is geïntrigeerd door het mechanisme van Trial by Social Media en zoekt contact met de nabestaanden. Naast de verhalen van Isa, Leonie en Arthur komt ook Thomas zelf aan het woord. Hij heeft zijn verhaal opgeschreven. Na een lange omweg krijgt Leonie deze in handen en leest dit aan het eind van het verhaal voor.

Hoewel de cover een mooie kleur groen heeft is de titel van het boek niet duidelijk te lezen. Wel werd ik door de achterkant van het boek benieuwd naar het verhaal, vooral die laatste zin: “Hyena’s zijn het”. Hoewel Nelleke Noordervliet meerdere boeken heeft geschreven is dit het eerste boek dat ik las. Ik werd erg afgeleid door de moeilijke woorden die in het verhaal voorkomen. Na zes woorden te hebben opgezocht in het woordenboek ben ik daarmee opgehouden. De opbouw van het verhaal is goed, Isa, Leonie en Arthur leerde ik goed kennen. Het verhaal van Thomas, de kracht en/of macht van social media is herkenbaar. Ik denk dat met dit boek een zeer actueel onderwerp is besproken.

Meer recensies van Annemiek Klijnstra