Verraad en oorlog zijn gevaarlijker dan de liefde

Annemiek Klijnstra 15 december 2022
Julia vindt het leven in Noord-Brabant saai. Na de dood van haar moeder is zij bij haar tante Mathilde gaan wonen, die een café runt. Julia is vijftien als ze kennismaakt met de Belgische Éloi. Hij is koorddanser, en zij raakt gefascineerd door hem en zijn voorstelling op een kermis. Julia smeekt mee te mogen gaan met Éloi, zij wil ook leren koorddansen. Uiteindelijk stemmen haar tante en Éloi hiermee in.

Als de oorlog uitbreekt reizen zij mee met circus Colombari. Maar de oorlog verandert alles, ook hun relatie. Eens waren zo hecht, maar nu raken ze steeds meer van elkaar verwijderd. Éloi vertrekt naar het oorlogsfront, en Julia gaat na een tijd als smokkelaar van vluchtelingen, tussen België en Nederland, naar Engeland om daar opgeleid te worden als spionne. Meerdere keren komen Éloi en Julia elkaar tegen, maar het verraad en de oorlog zijn gevaarlijker dan de liefde.

Éloi is vijftien jaar ouder dan Julia. Dat vond ik in het begin van het boek wat vreemd. Maar door het verhaal, en door de jaren waarin het boek speelt, wordt het volwassen worden van Julia mooi verteld. Het verhaal van Julia en Éloi is niet alleen een verhaal over de liefde, maar ook een verhaal over de wreedheid van de Eerste Wereldoorlog. Dat stemt mij altijd tot nadenken. Zou ik zo dapper zijn geweest als Julia? Zou ik net als Éloi kunnen vechten?

Ik ben erg verrast door dit boek van Femke Roobol. Zij heeft veel onderzoek verricht naar het verhaal en de geschiedenis in dit boek. Dit was mijn eerste kennismaking met haar boeken, want zij heeft meerdere boeken geschreven uit diverse periodes uit het verleden, bijvoorbeeld De erfenis van Mozart of Springtij. Ik weet zeker dat ik meer boeken van haar ga lezen.

Meer recensies van Annemiek Klijnstra