MAAR WAARHEEN LEIDT DIE WEG?

Sophie leidt een rustig leven als lerares op een dure, zwaarbewaakte kostschool. Op een dag verandert dat. De gehele wereld is twaalf minuten volledig in het duister gehuld, geen zon, geen maan en geen sterren. En na deze twaalf minuten zal de wereld nooit meer hetzelfde zijn, want Sophie ontmoet op het schoolterrein een man in een witte mantel en op blote voeten. Spontaan biedt zij haar flat aan om hem onderdak te geven. Deze man blijkt Joe te zijn, Jezus, de Zoon van God. Joe is naar de aarde teruggekomen omdat de aarde gered moet worden, want de aarde gaat ten onder aan overbevolking en opwarming, de industriële processen en de milieuvervuiling en de kloof tussen arm en rijk is te groot. Joe vindt dat het tijd is voor verandering. Hij zoekt contact met een groep wereldverbeteraars die hij De Twaalf noemt. Deze twaalf personen willen de tien geboden van Mozes omzetten tot richtlijnen die bruikbaar zijn, zodat de moderne mens ervan te overtuigen is dat ze naar die richtlijnen moeten leven, om de aarde te redden.
De komst van Joe blijft niet onopgemerkt. Zijn woorden en daden gaan de hele wereld over. Maar er zijn ook mensen die zijn komst met woede en angst tegemoet zien. Regeringsleiders uit China, Rusland en Amerika voelen zich bedreigd in hun macht, godsdienstleiders van alle geloven vragen zich af of hij wel de zoon van God is, en de machtigen van de aarde willen de machtigen blijven.

Wat een boek. Soms stukken die erg lang lijken, en ook wel taaie kost om doorheen te bijten, maar die niets afdoen van het verhaal. “Zeg maar Joe” is een boek dat gericht is op de toekomst. Het laat ons zien wat er niet goed is op aarde, maar ook wat we kunnen veranderen door ons eigen gedrag te veranderen. De 12 richtlijnen die in het boek worden vermeld zijn bijzonder. Als voorbeeld wil ik de eerste van deze twaalf richtlijnen noemen: Wees vriendelijk. De Dalai Lama noemt vriendelijkheid de basis van alles. En het kost niets.
“Zeg maar Joe” stemt tot nadenken. Want waarheen leidt die weg? Zoals Joe zelf in het boek zegt: “Naar een aards paradijs voor de hele mensheid. Een wereld waarin iedereen gelijk is, niemand honger lijdt of in armoede leeft; een wereld die niet langer bedreigd wordt door uitsterven dat we over onszelf hebben afgeroepen”.

Martin van Es en Andrew Crofts willen bewustwording voor het behoud van onze aarde door samenwerking van alle mensen. Kijk daarom eens op www.thejoeproject.eu

Meer recensies van Annemiek Klijnstra