Vrijheid voor mens en dier

Annemiek Klijnstra 01 augustus 2020
Toen Suzanna Esther dit boek schreef kon ze niet bevroeden dat haar boek wel eens grote gelijkenissen zou hebben met het Coronavirus in 2020. Haar boek “2020 Kamp Alpha, de pest meester” gaat over de hazenpest. Het wordt volgens de regering overgedragen van (huis)dier naar mens. Daarom moeten alle dieren vernietigd worden. Mensen die hun huisdier weigeren aan te geven “verdwijnen”. Er is verzet tegen de regering. Lisette Jaring (Li) en Arjen Verlinden leren elkaar kennen als zij en hun huisdieren vluchten naar een kamp, dat een gevangenis lijkt te zijn. Zij voelen zich daar niet veilig en gaan met hun beide huisdieren weg, Li met haar fret Fred en Arjen met zijn hond Karel. Zij ontmoeten op hun zoektocht naar een veilig onderkomen Ben. Maan en haar kitten Nova wonen sinds kort bij hem. Zij heeft haar ouders verloren, maar haar zus Dani leeft nog. Dani heeft gesproken over een hoofdkamp. Li en Arjen besluiten daar naar toe te gaan, met Maan. Daar aangekomen, Kamp Alpha, lijkt het daar een paradijs, maar ook daar gebeuren vreemde dingen.

De cover van het boek is mooi en het past ook bij het verhaal. Het is een spinnenweb waarin een vlieg gevangen zit. Net als de personages in het verhaal, die figuurlijk ook vastzitten in een web van intriges, leugens en verraad, dat steeds strakker om hen heen wordt geweven.
Het boek is naast spannend ook beklemmend. Suzanna Esther heeft het gevoel van de personages goed weten weer te geven. De angst om je huisdier kwijt te raken, en de beklemming door alle beperkingen hebben zeker indruk op mij gemaakt. Ik heb geprobeerd niet te veel te letten op overeenstemmingen met het Corona virus. Dat lukte aardig, maar toen ik het boek uit had kon ik niet anders concluderen dat Suzanna Esther een uitstekend boek heeft geschreven dat mij wel aan het denken heeft gezet over het afgelopen jaar, en wat er nog kan gebeuren.
Het boek heeft een open eind. Gelukkig komt er een tweede deel, en ik ben erg benieuwd hoe het afloopt met Li, Arjen en Maan.

Meer recensies van Annemiek Klijnstra